Gränna ligger en dryg halvtimme norr om Jönköping, precis i höjd med Visingsö, på Vätterns östra sida. Sedan 1963 har Grennaskolan legat på Bergsgatan i mitten av samhället. Den har de senaste åren varit uppmärksammad som en av Sveriges tre riksinternatskolor tillsammans med Sigtuna och Lundsbergs. Nu finns inte den skolformen längre.

Grennaskolan stoppade intaget av nya elever till hösten 2015 och många blev besvikna. Vad skulle hända nu? Skolan är ändå en institution i regionen. Det var länge oklart hur skolans framtid skulle se ut. Lösningen visade sig vara högskolan.

Jag möter upp den relativt nyanställda läraren Carl Johan Odehammar utanför den klassiska gula byggnaden. Till och med jag, som innan detta aldrig varit i Gränna, känner igen det huset. Det är den gamla borgmästargården får jag lära mig senare. Byggd 1797. Anor finns, helt klart.

”Jag tror det blir jättebra"

Carl Johan pekar ut de mest närliggande byggnaderna. Det är några elevhem, någon skolbyggnad och borgmästargården där det administrativa sköts. Alla hus är otroligt fina. Vi går in till ett klassrum där han just ska hålla en lektion. Det är ett trettiotal studenter där. Uppskattningsvis är de mellan 20 och 30 år. Alla från olika delar av Asien.

Mindre än ett år efter att Grennaskolan stoppat sitt intag, när vårterminen 2016 började, kom de första högskolestudenterna till Gränna. De går ett så kallat pathwayprogram, en utbildning för de internationella studenter som vill studera på JU men inte har de språkliga kunskaperna i engelska och svenska.

– Jag tror det blir jättebra. Detta är ett tillskott till högskolans internationella profil och något som gynnar högskolan och kommunen tillsammans. Det blir väldigt gynnsamt för att kunna starta upp den här verksamheten samlat, med undervisningslokaler och bostäder på samma plats, sa Högskolans rektor Anita Hansbo när samarbetet tillkännagavs.

På Carl Johans lektion står engelska på dagordningen. Under första halvan av lektionen tragglas det styckeindelning. De delas in i grupper för att tillsammans hitta fel i en text. Andra halvan gick klassen igenom a, an och the. Enkelt kan tyckas men med fler krångliga regler än jag själv kan komma ihåg från min skolgång.

– Språknivån vi lär ut är precis över det som kallas engelska 6 (även engelska B red. anm.). Det krävs dels språket men dels att du känner till fenomen och grejer vi diskuterar här uppe. Om jag snackar Shakespeare så vet du vem jag pratar om. Det är väldigt svårt att vara student i Sverige om du inte känner till vissa grundläggande fenomen. Vi diskuterar systembolaget med dem, men också allt som har format svensk och västerländsk kultur, historia och politiska system. Men sen måste de introduceras till grupparbete också, vilket är obekant för många.

Problem hos Migrationsverket

I våras gick det ett fyrtiotal studenter här i Gränna, under intensivkursen i somras var det ungefär lika många. Många av dem har sen börjat studera bachelor- eller masterprogram på JU. Men inte alla har kunnat komma tillbaka till Sverige.

Den rådande flyktingkrisen har gjort att migrationsverket haft fullt upp och inte hunnit handlägga studenternas visumansökningar. Inte heller uppe i Gränna har de fått alla studenter som var tänkt. Istället för 80 som var tänkt är det drygt 30 studenter som gör sig redo för en utbildning i Jönköping.

Desto fler kommer det bli i vår när man också får möjlighet att välja en inriktning på sin utbildning, engineering eller business.

– Då kommer vi stå för språkdelen och så kommer man ha en ämnesdel som undervisas av lärarna på högskolorna. Det kommer bli intressant, då kommer vi få behovet av ett fackspråk eller ämnesspråk. Det är på förekommen anledning, det efterfrågas av fackhögskolorna, säger Carl Johan.

”Att bo här kan vara rätt tråkigt ibland”

Med fyra mil ner till Jönköping och boende i ett samhälle som för det mesta blomstrar på sommaren, hur är det att vara student i Gränna?

– Jag tycker det är en bra och lugn plats. Alla vi bor här tillsammans och alla är väldigt vänliga. Vi pratar hela tiden så det här är en bra plats, säger Mohit som är från Indien.

Han ska efter pathwayutbildningen läsa Digital visualization. Kanske får han sällskap av Ghazal. Hon har inte bestämt sig för Digital visualization eller New media design.

– Jag tycker det mest intressant är att läsa känna olika personer från olika länder, för att bo här kan vara rätt tråkigt ibland. Det är inte så mycket att göra, eftersom det är en by. För det mesta kollar jag på TV-serier under veckan och sen åker jag till Göteborg och hälsar på min familj på helgerna.

Ghazal är från Iran och har sin mamma och sin syster i Göteborg. Hon har försökt komma till Sverige ungefär tio gånger men alltid fått nej. Hon studerade tidigare på universitet hemma i Iran men slutade på grund av ”islamic stuff”. En bättre förklaring än så får jag inte. Även fast hon inte tycker det finns så mycket att göra i Gränna så gillar hon att bo här.

– När jag flyttade hit var det lite läskigt för jag är lite äldre än alla här och alla var så unga och hade sina intressen som var rätt annorlunda mot mina. Men den andra eller tredje kvällen satt vi alla i korridoren och började prata och blev alla vänner. Och vi har inga problem med ålder här, det är inget barnsligt som pågår här, säger hon och skrattar.

En timmes buss för att festa

En stor del av studentlivet är att umgås och att festa. Men den delen är svår att få med i livet uppe i Gränna.

– Det händer inte så mycket här. Om man vill åka till ställen med mer folk så måste man åka till Jönköping, och det är typ en timmes resa för oss. Det är svårt att komma hem sent på natten så man missar ju en del. Men när jag åker till Göteborg händer det mycket. Min syster är lärare på Chalmers så jag hänger en del med hennes studenter, säger Ghazal.

Mohit däremot har inga större problem med avståndet till Jönköping.

– Jag har några vänner där som jag kom hit från Indien med, jag träffar dem och är i Jönköping en hel del, säger han.

Känns det som att ni är en del av JU?

– Officiellt är det ju det… och när vi är där har vi samma JU-kort som dem där så då behandlar de oss lika, så ja! säger Ghazal.

Efter det springer hon och Mohit in till dagens andra lektion som precis börjat. Det är fredag eftermiddag och de fortsätter traggla engelsk grammatik. Nästa höst ser vi dem nog här nere i Jönköping.