Natten mellan skärtorsdag och långfredag sattes en personbil i brand på Murgrönsgatan på bostadsområdet Ekhagen i Jönköping.
Bilen – en Dodge Journey av 2009 års modell – blev totalförstörd, och polisen upprättade en anmälan om skadegörelse genom brand eftersom det inte fanns någon naturlig orsak till att bilen började brinna.
– Jag blev chockad och väldigt rädd när jag fick se vad som hade hänt, säger Wardeh Hovi, som blev väckt mitt i natten när någon meddelade vad som hade skett.

Har olika syn
Wardeh kontaktade redan på morgonen sitt försäkringsbolag, Länsförsäkringar, för att göra en skadeanmälan. Några veckor senare började problemen eftersom parterna har olika syn på hur stor summa pengar som ska dras av för bilens automatlåda.
– De har sedan första dagen velat dra av 60 000 kronor för automatlådan, men enligt oss är 30 000 en mer rimlig summa. Jag frågade hur den kan vara värd så mycket när en ny automatlåda kostar 120 000 kronor och bilen är värderad till 130 000 kronor, säger hon.
– Länsförsäkringar har hakat upp sig på att det har var något fel på växellådan när vi var på en bilfirma som kollade på bilen, men bilen besiktigades utan anmärkning i slutet av februari i år.

”Försökt nå förlikning”
Wardeh tog, med hjälp av anhöriga, kontakt med två olika bilverkstäder för att få en offert på hur mycket automatlådan är värd. Båda lämnade offert på runt 30 000 kronor, vilket är en bra bit ifrån Länsförsäkringars summa.
– Vi har försökt nå en förlikning och föreslog 115 000 kronor, men de vill inte kompromissa – och där står vi nu, konstaterar hon.
– De kan inte tänka sig att ändra beloppet utan står fast vid att det är 60 000 som gäller för automatlådan. Deras handläggare säger att hela hans avdelning står bakom beslutet. Vi vill ha en likvärdig bil som den som brann upp, det har vi rätt till.
Länsförsäkringar har nu valt att låta en opartisk värderingsman värdera fordonet.
– Jag tänker inte ge mig eftersom jag vet att jag har rätt. Sättet vi har blivit behandlade på gör att vi känner oss kränkta. De har inte varit korrekta i sin bedömning, säger Wardeh Hovi.

Fotnot: Läs vad Länsförsäkringar säger genom att klicka på länken ovan till höger.