Busslinje 101 har utvecklats enormt den senaste tiden från 64 000 resenärer år 2010 till en miljon resenärer år 2016. Totalt görs 5,5 miljoner resor med regionbussarna medan stadstrafiken har 13-14 årsresenärer.

– Många har upptäckt hur smidigt det är att resa från bland annat Blå entré på A6 till Habo eller Gränna. Linje 101 är en populär linje och det har varit lätt att lära sig för många att den går en gång i halvtimmen, berättar Erik Andersson.

Vi har tidigare berättat om att det planeras för en ny infart då vägen in till Gränna är hårt belastad sommartid. Även länstrafiken märker av att framkomligheten i Gränna är ett problem sommartid.

– Normalt är det färre som reser med Länstrafiken på sommaren, men linje 101 har ett högt resande även sommartid. Många väljer att åka den här bussen, kanske inte hela vägen mellan Gränna och Habo men vissa sträckor, bland annat mellan Huskvarna och Gränna, berättar Erik Andersson.

Trots den hårda belastningen på Brahegatan i Gränna så anser Länstrafiken att bussarna behöver ta sig fram till Gränna enligt tidtabell även sommartid. Erik Andersson hoppas att många kanske rent av väljer att ta bussen i stället med tanke på trafiksituationen där sommartid.

Länstrafiken har vid ett tidigare möte med bland annat representanter från kommunen, räddningstjänsten och citygruppen i Gränna diskuterat trafiksituationen på orten. Det har till och med förekommit att räddningstjänstens personal har fått gå ur sina fordon och dirigera trafiken i samband med utryckning.

Länstrafiken har i samband med mötet välkomnat en förändring i Gränna sommartid så att även de ska kunna ta sig fram och hålla tidtabellen.