Nu ska Jönköping City bli mer digitalt. Det ska ske genom ett samarbetsavtal med två olika aktörer och syftar till att verksamheterna i högre grad ska använda sig av digitala kanaler för försäljning av varor och tjänster. Foto: Janne Wrangberth

Nu ska city bli mer digitalt

Nu ska Jönköping City bli mer digitalt. Det ska ske genom ett samarbetsavtal med två olika aktörer och syftar till att verksamheterna i högre grad ska använda sig av digitala kanaler för försäljning av varor och tjänster.

Under 2016 genomförde Jönköping City en seminarieserie inom e-handel och digitalisering då dagens förändrade konsumtionsmönster på olika sätt påverkar oss och våra verksamheter.

"Den digitala utvecklingen går fort och innebär enorma möjligheter för butiker och andra typer av verksamheter, men kan också kännas lite hotfull beroende på vilken infallsvinkel man har och hur man väljer att hantera den - en engagerad verksamhet har stora möjligheter att vinna både nya kunder och marknader, medan man också lätt kan halka efter om man inte lyckas hänga med i utvecklingstakten", skriver Jönköping City i ett pressmeddelande.

"Känner ansvar"

– I stadskärnan finns drygt 300 verksamheter, alla med olika förutsättningar och möjligheter. Som cityutvecklingsbolag har Jönköping City ett aktivt förhållningssätt till den digitala utvecklingen och vi känner ansvar gentemot våra medlemsverksamheter och håller dem uppdaterade, utbildar och engagerar dem inom området. Efter genomförd seminarieserie inom e-handel har vi utvärderat olika alternativ och är redo för nästa steg; e-handel/logistik, city-app, och cykellunch, säger Jesper Lidhjelm Steén, vd på Jönköping City, i pressmeddelandet.

Jönköping City har skrivit samarbetsavtal med Helpa och MyMall, två initiativ som anses vara riktigt intressanta ur flera perspektiv. Båda samarbetspartnerna syftar till att verksamheterna i city i högre grad ska använda sig av digitala kanaler för försäljning av varor och tjänster.

Utveckla app

– Vi är övertygade om att ökad digital närvaro och att tillgängliggöra varor på ett nytt sätt bidrar till såväl ökad omsättning som ökat antal besökare i city och på så sätt bidrar positivt till cityutvecklingen i stort, säger Jesper Lidhjelm Steén.

Utöver detta kommer Jönköping City i egen regi att utveckla en city-app.

Relaterat

Kommentera artikeln!

Regler för kommentarer

Jnytt använder så kallad förhandsmoderering. Det innebär att alla kommentarer granskas innan de publiceras.

Vi håller en respektfull ton och ett vårdat språk i våra kommentarsfält.
Det är inte tillåtet att skriva kränkande om andra människor.
Här diskuterar vi sak – inte person – och vi håller oss till ämnet. Vi sprider inte heller skvaller.
Kommentarer ska vara sanna och relevanta.
Vi accepterar inte inlägg som är nedsättande vad gäller exempelvis etnisk tillhörighet, sexuell läggning, kön, religion, politisk hemvist eller yrke.
Kommentarer måste följa de pressetiska reglerna, där de är tillämpliga för insändare/kommentarer.
Det är ingen rättighet att få sina kommentarer publicerade. Vi förbehåller oss rätten att gallra bort inlägg som strider mot våra grundläggande värderingar om demokrati, humanism och respekt för rättsstaten.

Tillbaka

Skriv din kommentar här...
Om du anger signatur döljs ditt namn i kommentaren.

Tillbaka

Se alla kommentarer