Den senaste tidens nedläggning av flera butiker i stadskärnan har sänt ut fel signaler. Det menar Jesper Steén på Jönköping City och han hävdar bestämt att det snarare handlar om strukturförändringar.

– Vi brukar tala om vakansgrad och syftar då på antalet lokaler som står tomma, och faktum är att det är väldigt få tomma lokaler i stadskärnan. Visst står fem-sex butiker tomma, men med tanke på de 300 verksamheter som finns i stadskärnan så är det lite, menar Jesper Steén.

Han tycker också att man bör ha med i beräkningen att stadskärnan förstärkts med 13 500 kvadratmeter genom Atollen.

Tillfällig verksamhet

Jesper Steén förklarar att det dock finns tankar på att använda de tomma lokalerna till annat i väntan på att det ska bli ny verksamhet där.

– Kanske det går att ha tillfälliga konstutställningar, läshörna eller barnpassning där så länge?

Inom kort väntas fyra-fem nya verksamheter etablera sig i stadskärnan.

– Minst fyra-fem stycken. Jag tror det blir ännu fler. Ingenting är klart än och jag vill inte gå ut med någon mer information just nu. Men utan att säga för mycket så handlar det om konfektion, något restaurangkoncept och det skulle inte förvåna mig om det även dyker upp någon form av sportbutik inom en snar framtid. Det kanske inte funkar med tre sportbutiker i stadskärnan, men det borde absolut fungera att ha en, säger Jesper Steén.

Nya satsningar

Fler nedläggningar av butiker i stadskärnan tror han är att vänta, men han tror också på nya satsningar.

– Jag tror att det blir en snabbare och rörligare stadskärna. Vissa konkurrensutsatta branscher står inför en strukturomvandling i Sverige. Sporthandeln har det tufft och har sämre marginaler. Även leksaksbranschen har svårt att överleva i dag. Men jag tror att det kommer att ske stora saker framöver.

Jesper Steén menar att det egentligen bara handlar om att vissa butiker ersätts av andra.

– Jag tror att vi kommer att få se tyska och spanska kedjor som är nyfikna på den svenska marknaden. Jag tror också att vi kommer att få se fler tillfälliga butiker, säger han.

Förändrat mönster

Jesper Steén tror även att vi kommer att få se en förändring av butikernas volymer.

– Antingen kommer det att bli stora volymer i stil med det som finns på Solåsen, eller så blir det mer små och flexibla butiker med ett coolt sortiment. I stället har butikerna en stor e-handel och ett lager på en annan plats.

I botten handlar detta om att vi håller på att förändra vårt konsumtionsmönster.

– Förr körde vi bara en sorts bil och bytte aldrig bilmärke. Det gör vi i dag. Ibland köper vi något som är billigt, nästa dag något som är dyrt. Ett tag handlade det om att vi skulle köpa billigt och byta ofta. Nu går vi mer mot kvalitetstänk samtidigt som vi vill stå för en hållbar konsumtion och second hand-branschen blir större, förklarar Jesper Steén.