Snabba ryck på Jönköping Airport

För ett tag sedan fick ett flygplan på väg till Landvetter omdirigeras till Jönköping på grund av bombhot. Men hur går omdirigeringen till rent praktiskt? Jnytt åkte till Jönköping Airport för att ta reda på det.

Flygledarna på Jönköping Airport säger att det kan gå fort från att få ett samtal från radarcentralen tills dess att ett plan blir omdirigerat och kommer in för landning.

– De ringer hit (till flygledningstornet) och säger om det är ett eller flera plan och av den och den anledningen så vill de komma till Jönköping, säger Martin Wallfors, flygledare vid Jönköping Airport, till Jnytt.

Bra läge geografiskt

Här jobbar flygledarna. Foto: Erik Boström
Personalen på flygplatsen har fullt upp under en omdirigering. Foto: Erik Boström

Anledningarna till att ett plan blir skickat till en ny flygplats kan variera men vädret är en vanlig orsak. När ett plan väl blir omdirigerat till Jönköping får det landa här eftersom flygplasten har öppet mer eller mindre dygnet runt med en fullbemannad räddningsstyrka, men det finns också en geografisk anledning.

– Vi ligger väldigt bra, mitt i södra Sverige, säger Wallfors.

Men vad händer med passagerarna vid en nedstigning i Jönköping?

– Flygledarna ansvarar för att få ner planet, sen är det vår customer service som tar emot passagerarna, säger Herman Larsson, marknadschef på flygplatsen.

Flygplatspersonal måste ha koll

Det är mycket som ska göras för passagerarna, bussar till rätt plats ska vid behov bokas för att alla ska kunna komma fram till den planerade destinationen. Men personalen på Jönköping Airport måste också ha koll på vilka typer av passagerare som finns på planet som blir omdirigerat.

– Det kan ju vara så att ett plan avbryter sin flygning och går ner här på grund av att någon behöver vård, då måste vi se till att det kommer hit en ambulans och att den släpps fram, säger Henrik Älverdal, funktionsansvarig på customer service.

Personalen på flygplatsen betonar att samarbetet är av stor betydelse, både internt men även externt gentemot flyg- och bussbolag så att allting löser sig smidigt för resenärerna.

Relaterat

Kommentera artikeln!

Regler för kommentarer

Jnytt använder så kallad förhandsmoderering. Det innebär att alla kommentarer granskas innan de publiceras.

Vi håller en respektfull ton och ett vårdat språk i våra kommentarsfält.
Det är inte tillåtet att skriva kränkande om andra människor.
Här diskuterar vi sak – inte person – och vi håller oss till ämnet. Vi sprider inte heller skvaller.
Kommentarer ska vara sanna och relevanta.
Vi accepterar inte inlägg som är nedsättande vad gäller exempelvis etnisk tillhörighet, sexuell läggning, kön, religion, politisk hemvist eller yrke.
Kommentarer måste följa de pressetiska reglerna, där de är tillämpliga för insändare/kommentarer.
Det är ingen rättighet att få sina kommentarer publicerade. Vi förbehåller oss rätten att gallra bort inlägg som strider mot våra grundläggande värderingar om demokrati, humanism och respekt för rättsstaten.

Tillbaka

Skriv din kommentar här...
Om du anger signatur döljs ditt namn i kommentaren.

Tillbaka

Se alla kommentarer