Det är affischen i kommunens nya dubbdäckskampanj med rubriken "Kärring" som gör kommunalrådet upprörd.
I undertexten på affischen framgår det att yngre män och äldre kvinnor oftare än andra väljer dubbdäck framför dubbfria vinterdäck till bilen.

"Man har inte tänkt igenom"
Att måla ut en ung kille som "kärring" är inte acceptabelt menar Anna Mårtensson, som ansvarar för jämställdhetsfrågor. Men det är själva ordet som hon är mest upprörd över.
- Rubriken på denna affischen är nedsättande mot kvinnor. Självklart kan man laborera med olika perspektiv men här har man inte tänkt igenom hur eftersom de andra rubrikerna är könsneutrala, säger hon.
Jönköpings kommuns tre övriga affischer har rubrikerna "Hälsofarlig", "Livsfarlig" och "Miljöaktivist".
- Man drar in kvinnor och statistik, vilket inte är konsekvent. Kvinnor får tyvärr en extra släng av sleven där det inte passar, menar Anna Mårtensson.
Enligt Anna har besvikna invånare hört av sig till henne.
- Jag har haft kontakt med en kvinna från en förskola som tagit väldigt illa vid av sig. Det är alltså vår egen arbetsgivare som smäller upp det här. Jag tycker man ska se lite djupare på olika perspektiv på offentliga kampanjer men i det här fallet blev det väldigt olyckligt.

Tycker den är olämplig
Anna Mårtensson berättar att hon haft kontakt med Agenda 21-samordnaren Eva Göransson.
- Man har ju gjort affischerna i all välmening men ibland missar man. Man hade tydligen fått en dålig känsla för ordet kärring redan från början men man gick ändå på magkänslan.
Bör den plockas ner eller göras om, tycker du?
- Att vi får in det i mångfaldsdebatten är bra, men här har det blivit fel. Jag börjar känna att denna affischen är olämplig. Den frågan har jag ställt mig själv idag.