Största satsningen på A6 Center på flera år

Publicerad

A6 Center vill bygga ett helt nytt varuhus på handelsområdet. Satsningen beskrivs av centrumchefen Lars Bröms som den största på flera år.
- Om vi utvecklar A6-området kommer det kännas även för city på ett positivt sätt, säger Lars Bröms.

A6 Center vill bygga ett helt nytt varuhus på handelsområdet. Satsningen beskrivs av centrumchefen Lars Bröms som den största på flera år.
A6 Center vill bygga ett helt nytt varuhus på handelsområdet. Satsningen beskrivs av centrumchefen Lars Bröms som den största på flera år. Fotograf: Gabriella Fäldt.

Dela & gilla

Hjälpmedel

Reagera

Senaste gången som A6 Center byggde om var 2002 då man utökade med 22 nya butiker.
- Resten har varit ombyggnationer. Det här blir det största vi har gjort på A6 sen dess, säger centrumchefen Lars Bröms om planerna att utöka handelsområdet med ett helt nytt handelshus längs E4:an.
- Det finns ett stort intresse av att etablera butiker på A6-området och idag har vi inte de ytorna. Intresset har funnits så länge och vi tycker att det här kompletterar och utvecklar området på ett bra sätt.

Behöver inte bli tvåvåningshus
Även om skissbilderna från arkitektkontoret Yellon visar ett tvåvåningsvaruhus är det inte helt säkert att det blir en handelsyta med två plan, vill Bröms understryka.
- Det vet vi inte i nuläget men vi vill i alla fall få ut volymen, säger han.
I detaljplanen, som har godkänts av Stadsbyggnadskontoret och som väntas gå igenom även i Stadsbyggnadsnämnden på torsdag, tillåts inte livsmedelsförsäljning men det har heller aldrig varit aktuellt i satsningen, menar Lars Bröms.
Istället handlar det om att utöka A6 Center med en restaurang och två, tre så kallade sällanköpsbutiker.
- Det är vår bedömning. Sen kan saker och ting hända under resans gång men det är så vi tänker i alla fall, säger Lars Bröms som ser utvecklingen på A6-området som viktig.

"Vi har missat 500 miljoner sista åren"
- Vi kan konstatera att Jönköping tappat tio procentenheter när det gäller handelsindex. HUI har gjort en beräkning att vi missat att ta tillvara på ungefär 500 miljoner kronor sista fem åren och då är det klart att handeln behöver utvecklas ytterligare i Jönköping, menar han.
Att A6-området växer är enbart positivt för handeln i Vätterbygden, tycker Lars Bröms.
- Vi vill kunna bli mer självförsörjande. A6-området bidrar till ett stort externt inflöde av kunder, cirka elva miljoner besöker området varje år och omkring femtio procent kommer utifrån. Men det finns ett antal butikskoncept som inte finns i Jönköping och då åker kunderna någon annanstans där butikerna finns, säger Lars Bröms.

Stärka A6 som regional handelsplats
- Om vi utvecklar A6-området kommer det kännas även för city på ett positivt sätt. Många externa besökare tar ofta en sväng till city och till Solåsen och totalt sett skapar vi ett intressant utbud tillsammans. Även om vi konkurrerar spelar vi på samma planhalva och hjälps åt, vilket jag tycker är otroligt viktigt. Det är viktigt att ha tre starka områden och att vi försöker utvecklas successivt.
Är det aktuellt med fler förändringar på A6?
- Vi försöker se långt in i framtiden och vi jobbar ständigt med utveckling. Jag kan inte gå in på något i nuläget men vi vill självklart fortsätta starka vårt område på olika sätt som den regionala handelsplatsen.