Telefonkiosken lever vidare

Publicerad

De har minskat i antal men deras existens är inte hotad. Den för många idag ganska osynliga telefonkiosken används fortfarande och flera är även utrustade med trådlöst bredband.

Telefonkiosken utanför Juneporten är en av 15 telefonautomater som finns kvar i Jönköpings kommun.
Telefonkiosken utanför Juneporten är en av 15 telefonautomater som finns kvar i Jönköpings kommun. Fotograf: Marianne Lundvall

Dela & gilla

Hjälpmedel

Reagera

Sveriges första telefonkiosk sattes upp i Stockholm på 1890-talet. Innan telefonkort infördes betalade man med mynt och denna möjlighet har på senare år återinförts i Telias nyare telefonautomater. Nödnumret 112 behöver man dock inte betala för när man ringer.
Idag kostar det 10 kronor i startavgift och då ingår fem minuter. Det kostar sedan 2 kronor per minut. Till mobil är detsamma startavgift men då ingår bara en minuts samtalstid och sedan sex kronor per minut. Betalar man med kontokort är startavgiften åtta kronor i övrigt samma som ovan.

När såg du någon ringa från en telefonkiosk senast? De flesta svarar säkert att det var ganska länge sen. Idag är det vanligare att se mobilpratade människor på gator och torg och mobiltelefonen har varit det största hotet mot telefonkioskerna. I slutet av 1980-talet fanns över 44.000 telefonkiosker i landet och de fungerade som en naturlig samlingsplats. I takt med att mobiltelefonen har blivit allt vanligare ser vi dock färre och färre. telefonkiosker och i dagsläget finns bara runt 1600 kvar. Men trots att de längre inte upplever sina glansdagar hänger de envist sig kvar och telefonkiosken är långtifrån död.
- Även om det har minskat ser vi, på de platser där det rör sig mycket människor, på tågstationer flygplatser, sjukhus och torg, en fortsatt användning utav dem som ett komplement, berättar Iréne Krohn pressansvarig på Telia Sonera.

Internetanvändningen ökar
I Jönköpings kommun finns i dagsläget 15 automater utspridda bland annat på Hovrättstorget, Järnvägsstationen och Rosenlundstorget.
Alla automater tar vanligt bankomatkort och telefonkort och vissa tar även mynt. Dessutom är fyra av automaterna i kommunen så kallade "hot spots" med trådlöst internet så att man kan surfa och få åtgång till internet i närheten av kiosken.
- Nu har det hänt väldigt mycket sedan dess, det är flera år sedan som det byggdes ut. Sedan dess har smartphones kommit och utvecklingen har gått fort, men visst finns det människor som använder sig av det, säger Iréne och berättar att användningen till och med ökar när det gäller just dessa automater. De är också ofta placerade på strategiska platser där många finns.

Kommer leva vidare
Men även I Jönköping minskar antalet telefonkiosker. 2009 fanns det 19 stycken och det är sannolikt att de fortsätter att minska framöver.
- Vi ser hela tiden över hur de används. I vissa fall så går frågan till kommunen om de vill ta över ansvaret, men är de inte intresserade så plockar vi ner dem, säger Irene som berättar att det i Göteborg sattes upp 59 nya telefonkiosker under 2011.
- Det var en lite specialvariant där vi också till och med satte upp lite nya. Det är också en del som är reklamkiosker som är reklamfinansierade, berättar Iréne.
På TeliaSonera menar man att automaterna används bland annat för nödsamtal och att det även är många turister som är osäkra på mobiltariffen som ringer och Iréne tror att det finns en framtid för telefonkiosken.
- Jag tror alltid att det kommer att finnas en efterfrågan. Man kanske inte har någon laddning när man behöver ringa eller så har man glömt sin mobil någonstans, säger hon.