Annons

Annons

Annons

Vaggeryd

Design ska underlätta integration

Efter att ha tagit emot många nyanlända har Vaggeryds kommun, genom Skolverket, fått chansen att prova integration genom design…

Fredrik Olausson och Hanna Andersson kommer från Förnyelselabbet, som drivs av stiftelsen Svensk industridesign. Nu ska de genom att prata med elever, lärare och föräldrar lägga upp en plan för hur arbetet ska bedrivas framöver.
Anne Karlsson, pedagog vid Skolan för nyanlända, är samordnare i projektet som drivs tillsammans med Förnyelselabbet och i samverkan med Skolverket.

Designad integration, eller vaddå? Det här låter konstigt!

– Inslaget av design handlar framförallt om att förstå användarnas situation och behov. Därifrån formuleras utmaningarna gemensamt och så småningom arbetssätt och lösningar, säger Anne Karlsson.

Aha, det är alltså ungefär som att ta reda på förutsättningarna för en förare och därifrån utforma en instrumentpanel till en bil eller kanske en skogsmaskin.

Annons

Annons

– Vi vill att tjänstemän ska sluta anta vad eleverna vill och istället bjuda in dem på skoltid för att på olika sätt låta dem berätta hur de vill ha det. Remida, med dess tillgång till material från olika företag är en unik tillgång när vi ska gestalta de olika idéerna som kommer fram, säger Fredrik Olausson från Förnyelselabbet.

Tallrik med träull

På Remida finns resultatet av en dags möten med föräldrar, elever och lärare. Exempelvis finns där en tallrik med bland annat träull och andra material. Mer pasta eller nudlar? Andra gestaltningar visar knepiga scener eller problemet med att förstå vägen från skola till jobb.

Men det här kostar väl en massa surt betalade kommunala skattepengar?

– Nej, det här bekostas av Skolverket, där Vaggeryd anses vara en ambitiös och modig kommun, plus att man här har tagit emot många nyanlända. Vaggeryd har sedan matchats ihop med oss, klargör Hanna Andersson från Förnyelselabbet.

Högstadieelevers koncept ”Drömbilen”, är en bil som tar med klasser ut på studiebesök för att få se hur det fungerar i olika yrken och hur det är på arbetsplatserna.
Högstadieelevernas förslag är att arrangera en särskild matvecka. Den nya eleven får laga mat tillsammans med klasskamraterna och de lär känna varandra medan man äter. Citat ”Det är lättare att ’bonda’ över mat än i klassrummet”.
Mellanstadieelevernas idé är att skolstarten blir bättre med en bra relation till läraren. Ett sätt kan vara att läraren gör ett hembesök och får träffa både elev och föräldrar eller vårdnadshavare.

Annons

En förälder lockas av ”Drömtimmen”, som skapats av gymnasieelever. Istället för roliga timmen får eleverna får önska besök av olika yrkesgrupper, med berättelser om hur just besökaren har nått dit sin position.

Annons

”Labbet” drivs i sin tur av Stiftelsen svensk industridesign. Hanna och Fredrik håller kontakt med kommunen genom en styrgrupp, där Anne Karlsson är samordnare. Hon hjälper till med allt praktiskt som tidsbokning och annat som kan behövas för att ett par Stockholmare ska ta sig fram i Småland.

Kan du ge exempel på situationer där integrationen kan förbättras i skolans värld?

– Exempelvis att redan från början förklara lärarens och skolans roll och vad den har för uppdrag. Det är helt annat i de länder som många av eleverna kommer ifrån; Somalien, Afghanistan, Kosovo och Syrien, säger Anne.

Lätt informera om småsaker

Att överhuvudtaget förstå hur det svenska samhället fungerar är viktigt att berätta, menar hon. Det finns många små vardagsnära beteenden och traditioner som är lätta att informera om, men som ingen tänker på att verkligen ta upp.

Projektet pågår fram till och med 2019. Under hösten ska idéerna finslipas. Målet från Skolverkets sida är att förbättra skolans struktur vad gäller integration och familjesamverkan för att sedan föra in arbetssättet i fler kommuner.

Annons

Annons

Till toppen av sidan