Annons

Annons

Annons

Besparingar väntar på Hall Media: ”Känns i hjärtat”

Tidningsägaren Hall Media står inför besparingar. Nu varslar koncernen om uppsägningar – 65 tjänster i mediebolaget och 95 tidningsbud kan försvinna.

– Det här är smärtsamt för alla men naturligtvis i synnerhet för dem som drabbas, säger vd Mats Tidstrand.

Hall Media informerar i dag om ett besparingspaket inom tidningsdistributionen och medieverksamheten.
Öppna bild i helskärmsläge

Varslen omfattar mediebolaget Hall Media och distributionsbolaget Hall Media Logistik – och medarbetarna fick informationen under måndagen.

– Även om man har planerat för det och vetat om länge vad som ska sägas så känns det i hjärtat när man väl kommer med beskedet. Många av de här medarbetarna stöter vi på dagligdags och det är naturligtvis jättejobbigt och väldigt tråkigt – och jag tror att jag pratar för hela bolaget när jag säger så, säger Mats Tidstrand.

Snabbare plan

Besparingen beror på vikande annonsintäkter och ökande kostnader för tidningsutdelningen. Annonsörerna väljer i högre utsträckning globala aktörer som Google och Facebook – samtidigt som läsarna säger upp tidningsprenumerationerna till förmån för digitala abonnemang.

Annons

Annons

Varför görs den här besparingen i en tid då ni ofta säger att det också går väldigt bra – med fler digitala prenumeranter och satsningar på granskande journalistik?

Du har rätt, det går bra i avseende av vår förmåga att attrahera nya digitala läsare och prenumeranter. Vi har en av Sveriges snabbast växande andel digitala prenumeranter som snart passerar 20 000. Vi har en stabil grund av prenumeranter men distributionskostnaderna går inte att sänka i samma takt som vi tappar läsare – och det skapar ett negativt resultat trots att vi digitalt går väldigt bra. Vi tappar också annonsintäkter i en takt som är högre än både vi och mediebranschen har förutspått. Det mesta av det vi nu informerar om att vi ska genomföra är planer som redan fanns – men vi behöver genomföra dem snabbare än vi tidigare trodde, säger Mats Tidstrand.

Inbäddat innehåll

Om uppsägningarna genomförs enligt de nu lagda varslen kommer mediebolaget Hall Media AB att ha omkring 190 anställda kvar.

Hur illa är det – finns bolaget ens kvar om ett par år?

– Absolut - och det är därför vi gör det här. Tyvärr brottas vi tillsammans med hela branschen med lönsamhet på medieverksamheten, men i och med att vi genomför det här kan vi säkerställa långsiktigheten.

Bolaget planerar nu att slå samman vissa tidningstitlar och dela ut tjockare tidningar. Post Nord kommer också under första halvåret 2020 att ta över utdelningen av tidningen på landsorten, bortsett från lördagar. Tidningsverksamheten, som i vissa geografier funnits i nära 200 år, stöps successivt om – och i framtiden ska Hall Media bli helt och hållet digitalt.

Annons

Annons

Mats Tidstrand, vd för Hall Media.
Öppna bild i helskärmsläge

Kommer papperstidningarna att finnas kvar?

– Vi kommer absolut att ge ut papperstidningar ett tag till. Jag kan inte överblicka en exakt tidsangivelse men min bild är att vi kommer att bli ett renodlat digitalt bolag. Vi kommer inte av självändamål att lägga ner papperstidningen men ska givetvis lyssna på vår publik och ställa det mot kostnaderna som tidningsutgivningen medför.

Hall Media omfattar i dag tolv nyhetstitlar i Jönköpings län, Kronobergs län och Västra Götalands län. Samtliga varumärken ska finnas kvar digitalt, lovar Mats Tidstrand.

Det blir inga nedläggningar. Först och främst ska de finnas digitalt - alla befintliga varumärken blir också sedan en del av den större och tjockare tidningen.

Undvika vita fläckar

Hur många journalister som ska sägas upp kan Mats Tidstrand inte svara på än – varslet på 65 tjänster i Hall Media omfattar alla avdelningar inom bolaget, inte bara redaktionerna.

Blir det någon journalistik kvar efter detta?

Ja, det blir det absolut. Ett syfte med det här omställningspaketet är att vi vill säkerställa att det i våra områden inte finns några så kallade vita fläckar som inte bevakas av någon journalist. Det vore ödesdigert för vårt samhälle och demokratin och därför vi vill genomföra den här förändringen, för att nå långsiktighet. Vi kommer att få prioritera för att kunna ha en kvalitetsjournalistik som är minst lika bra som i dag, mer fördjupande och granskande och med en ambition att alltid ha så många utmanande perspektiv som möjligt, säger Mats Tidstrand.

Annons

Han vet att dagens besked skapar oro och besvikelse hos medarbetarna.

Annons

Av förklarliga skäl kommer det naturligtvis alltid reaktioner vid sådana här besked och jag har full respekt för att folk mår dåligt och är ledsna. Vi ska försöka ge så mycket stöd vi kan och gå ut med så mycket information vi bara kan. Samtidigt ska vi anstränga oss för att förklara det som innebär en positiv syn på framtiden, då förändringarna ju medför att vi kan fortsätta spela den viktiga roll vi har i lokalsamhället.

"Viktigaste är att vi har journalister kvar"

Herman Nikolic, redaktionell chef och ansvarig utgivare, säger att Hall Media ska bevaka samma antal kommuner som journalisterna rapporterar om i dag.

Hur ska ni klara det med färre journalister?

– Det är en relevant och svår fråga. Vi tar vårt lokala uppdrag på största allvar och kommer fortsatt att ha dedikerade journalister i varje kommun. Vi vill verkligen undvika att Sverige får fler vita fläckar utan journalistisk bevakning. Det kan bli så att vi har färre lokaler i framtiden men vår närvaro ska vara stark och tydlig. För att vi ska kunna lyckas bevaka vårt vidsträckta område med färre journalister krävs en hel del förändringar – i interna arbetsprocesser men också i vår paketering av de journalistiska produkterna, bland annat genom sammanslagningen av tidningstitlar i print som är ett sätt att effektivisera redaktionens arbete, samtidigt som tidningsläsarna får mer. Det allra viktigaste är trots allt att vi har journalister ute i samhället, säger han.

Mot bakgrund av den här besparingen, har den lokala journalistiken någon framtid?

Annons

– Jag är övertygad om det, inte minst som vi både i undersökningar och i verkligheten ser att även de yngre invånarna söker sig till relevant och trovärdigt innehåll. Journalistiken är viktigare än på väldigt länge. Den bidrar direkt till demokratin genom att skapa engagemang och informera medborgarna om vad som sker i lokalsamhället men fungerar också som ett motgift mot fake news, säger Herman Nikolic.

Annons

– Våra nyhetsredaktioner har bara ett enda intresse: våra läsare. Vi måste dock anpassa oss till en ny verklighet där vi inte gör precis samma saker som i dag. Vi går mot en mer fördjupande och förklarande journalistik vilket samtidigt innebär att vi kommer att lägga mindre tid på redovisande bevakning. Läsarna kan säkert komma att sakna en del innehåll som de är vana vid men får i gengäld mer av spännande journalistik som gör ordentlig skillnad i lokalsamhället.

Bolaget inleder nu förhandlingar med de fackliga organisationerna. Förändringarna av papperstidningarna väntas kunna genomföras i början av nästa år.

Annons

Annons

Till toppen av sidan