Samtidigt som många fortfarande kämpar med att förstå sig på Millenials har nu Generation Z växt upp och är på väg att bli köpstarka konsumenter.
Den sociala generationen - eller generation z som de också kallas – är den första som har växt upp som digitala infödingar. De har aldrig kommit i kontakt med en vikbar mobil utan touch, använder sig inte av konventionell media och kan vara svåra att förstå för marknadsförare. Samtidigt står de för en betydande del av köpkraften.
-Det duger inte längre att tänka på det gamla sättet. För att lyckas med sin marknadsföring krävs kunskap och förståelse för den generation som snart står för mer än 75% av köpkraften, säger Johanna Donker på Marknadsföreningen i Jönköping.
Annons
Annons
Den nya generationen väljer:
Följare istället för telefonnummer
Sociala medier tar över mer och mer av den dagliga kommunikationen. Generation Z byter inte telefonnummer utan följer istället varandra på Instagram, Snapchat eller andra plattformar.
Ljud istället för bok
Böcker är tunga och opraktiska. De yngre väljer hellre att ta del av information genom filmklipp eller med ljudböcker.
Bild istället för ord
Bilder och filmer säger mer än ord och kan enkelt uttrycka både känslor och händelser.
Stolthet istället för ödmjukhet
Generation Z är uppvuxna i ett samhälle där framgångar och individualitet delas självsäkert på olika plattformar. Därför är det viktigt att visa sina egna främsta sidor.
En ögonöppnare
Under hösten kommer Johannes Gustavsson till Jönköping för att föreläsa om sin generation i ”Uppfödd på nätet – lär känna den sociala generationen”. Han sägs enligt många vara ett underbarn på sociala medier och är erkänt duktig på att ta med sig deltagarna under ytan för att förklara hur och varför generation Z beter sig.
-Under morgonen kommer han berätta egna berättelser hämtade från verkligheten och blanda upp dem med forskningsresultat, statistik och tips. Jag tror att vi alla kommer kunna få en bättre uppfattning om hur teknik kan ge oss nya möjligheter.
Annons
Annons
En förutsättning
-För att lyckas med att skapa fantastiska kundupplevelser av sitt varumärke och företag är det en grundläggande förutsättning att känna sin kund på riktigt. Med hjälp av den digitala tekniken som är tillgänglig för alla har vi otroliga möjligheter. Så tekniken i sig är inte längre någon konkurrensfaktor utan det är kunskapen om din kund som är din största tillgång.
Johanna hoppas att många är nyfikna och kommer på frukostseminariet den 14/11.
-Johannes kommer kunna inspirera oss en hel del. Det är också värdefullt för oss att träffa andra i branschen där vi kan bolla våra egna utmaningar och strategier med varandra, avslutar hon.