Annons

Annons

Annons

Hall Media får ny vd och styrelse

Nu står det klart att Mikael Nestius från Bonnier News går in som ny vd för Hall Media. Han tillträder i dag, den 8 april, och blir också en del av den nya styrelsen för tidningsbolaget.

På tisdagen skrevs de papper under som gjorde Amedia och Mittmedia (som till 80 procent ägs av Bonnier News) till nya ägare av tidningsbolaget Hall Media. I samband med detta föreslogs också en ny vd och styrelse för bolaget, vilket gick igenom efter fackliga förhandlingar på onsdagsmorgonen.

Den nya styrelsen består av: Ordförande Are Stokstad (nuvarande koncernchef för Amedia), Anders Eriksson (Bonnier News vd), Pia Rehnquist (Sydsvenskans chefredaktör och ansvariga utgivare), Mikael Nestius (affärschef Mittmedia och nytillträdd vd för Hall Media) samt Elisabeth Edvinsson (arbetstagarrepresentant Unionen).

En samordning av tidningshusen

Mikael Nestius utbildade sig på Journalisthögskolan i Stockholm i början av 1980-talet och har sedan dess rört sig inom mediebranschen. Bland annat har han startat lokala nyhetstitlar i Stockholm och varit vd och ansvarig utgivare för Dagens Medicin. De senaste åren har han verkat inom Bonnier News, sedan 2019 som affärschef för Mittmedia. Det är en titel som han kommer att behålla även framåt.

Annons

Annons

- Vi kommer att samordna Mittmedia och Hall Media på olika sätt och kommer att ingå i Bonnier News totala struktur, säger han.

- Då finns det inte plats för en egen vd på Hall Media, utan då får jag både den rollen plus att jag är kvar som affärschef för Mittmedia. Det blir alltså så att jag ansvarar för båda organisationerna.

”Smart och stor där man kan”

Mikael Nestius säger att det inte är klart exakt hur denna samordning mellan Mittmedia och Hall Media kommer att se ut.

- Tanken är att vi ska starta den processen nu. Exakt hur det ska gå till ska vi försöka komma fram till tillsammans med redaktionerna inom Hall Media.

Han fortsätter:

- Det gäller att vara smart och stor där man kan och ta hjälp av både Mittmedia – men också av hela Bonnier News samlade kompetens och samlade muskler – när man investerar i ny teknik, nya plattformar och nya digitala produkter. Det är då man kan göra riktigt bra lokaljournalistik.

Länstidningen genomförs inte

Kan du säga något om hur strategin ser ut framåt för Hall Medias tidningstitlar?

– Det är några saker som man kan säga. Ett är att det här länstidningsprojektet som har pågått, det kommer vi inte att gå vidare med, säger Mikael Nestius.

Han fortsätter:

– Både vi och Amedia har numera en liknande strategi som handlar om att låta tidningstitlarna vara så självständiga och lokala som möjligt. Det ska vi fortsätta att göra och försöka skapa förutsättningar för att den här journalistiken ska klara sig in i en digital värld. Att den ska klara den transformation som pågår – både från papper till digitalt och från ett fokus på annonsintäkter till läsarintäkter.

Annons

Så påverkar coronaviruset

Det finns alltså, som Mikael Nestius nämner, en hel del utmaningar framåt för tidningsbranschen. Men den kanske största nöten att knäcka just nu är coronaviruset.

Annons

I princip all personal, även på journalistsidan, är permitterade till 20 procent inom Mittmedia och Bonnier News. Inom Hall Media är hittills inga journalister permitterade, men däremot 45 personer kopplade till annonsaffären. Mikael Nestius säger att det är svårt att säga vilka fler konsekvenser virusets spridning kommer att få.

- Vi ser rejäla annonstapp på framförallt papperstidningssidan samtidigt som vår journalistik är mer efterfrågad än någonsin, säger han.

- Om det här fortsätter länge så kommer det att få stor inverkan på hur vi måste organisera oss och göra saker. Det har smärtat att permittera på journalistsidan – men samtidigt vill vi vara förberedda för om det här blir långvarigt, att vi då klarar oss igenom krisen på ett bra sätt.

”Det viktigaste jobbet man kan ha”

Trots de stora utmaningarna kopplade till coronaviruset så ser Mikael Nestius fram emot sitt nya uppdrag inom Hall Media.

Lokaljournalistik är något som han brinner för.

- Det här är det viktigaste jobbet man kan ha, att se till så att vi får en levande lokal journalistik som hjälper oss att behålla vår demokrati. Att vi ser till att det finns fakta som bygger på journalistik och inte på trollfabriker, säger han.

– Jag tänker jobba på så mycket jag bara kan för att dra mitt strå till stacken.

Lämnar posten efter fyra år

Mats Tidstrand, som lämnar vd-posten på Hall Media efter fyra år, säger att det känns naturligt utifrån de nya ägarförhållandena och den integrering av Hall Media och Mittmedia som detta innebär.

Annons

Mats Tidstrand.
Öppna bild i helskärmsläge

- Det har varit en fantastisk tid med många utmaningar och mycket förändringar där jag med stolthet – tillsammans med alla fantastiska medarbetare – har åstadkommit väldigt mycket. Det känns jätteroligt och jag tror att med de förändringar vi nu ytterligare står inför, vid det som tar vid nu, så kommer Hall Media att stå sig väl.

Vad ska du göra nu?

- Det återstår att se. Nu är det ett kapitel i ens karriär som avslutas, så nu får jag tid att fundera på vad jag ska göra i nästa led. Vi får se vad det blir.

Annons

Annons

Till toppen av sidan