Annons

Annons

Annons

Coronaviruset 2020-2022

Extremt tryck på SOS Alarm under pandemin: ”Folk var oroliga”

SOS Alarm slog rekord efter rekord under 2020. Trycket på larmnumret 112 var det största någonsin.

Och samtalen till informationsnumret 113 13 ökade med 6 761 procent jämfört med året innan.

Det var högt tryck på SOS Alarm under 2020. Det gällde till stor del oro för symptom kopplade till corona, men även samtal om psykisk ohälsa ökade, säger Maria Khorsand, vd SOS Alarm. Arkivbilder.
Öppna bild i helskärmsläge

Annons

Under ett dygn i mars ringde 35 000 personer 113 13, informationsnumret vid olyckor och kriser, visar SOS Alarms årsrapport för 2020. Det kan jämföras med 10 000 samtal under hela året 2019.

– Folk var oroliga. Vad gör jag om jag har symtom? Man vill veta hur man ska bära sig åt. Sedan kom samma frågor om vaccin, säger Maria Khorsand, vd för SOS Alarm.

På 112 svarade operatörerna på fler samtal än någonsin under ett år, över 3,4 miljoner. Det är drygt 100 000 fler än 2019, vilket är en fortsättning på en uppåtgående trend de senaste fem åren. Men ökningen beror inte bara på samtalen om covid-19.

– Samtal om suicid och psykisk ohälsa ökade kraftigt, säger Maria Khorsand.

Annons

Det förklarar också ökningen av samtal till jourhavande präst. 28 procent fler än förra året har kopplats dit på grund av akut behov av hjälp.

Annons

Det var högt tryck på SOS Alarm under 2020. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Öppna bild i helskärmsläge

Så många som tre av tio samtal till 112, över en miljon, rings i onödan. För att få ned siffran pågår kampanjer i sociala medier om i vilka situationer man ska ringa de olika numren 112, 1177, 113 13 och 114 14.

Antalet tolkade samtal har varit rekordhögt och de har oftast handlat om covid-19. Totalt har 12 000 samtal tolkats och behovet ökade kraftigt under årets första månader. Arabiska toppar stort följt av somaliska, tigrinja, ryska och polska.

Förändrade levnadsvanor speglas i larmen på flera sätt. När fler jobbar hemifrån minskar trafikolyckorna och som en följd samtalen till 112.

Maria Khorsand, vd SOS Alarm. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Öppna bild i helskärmsläge

Under semesterveckorna juni till augusti fick SOS Alarm betydligt fler samtal än normalt när betydligt fler firade ledigheten hemma i Sverige. Under ett dygn i juni ringde lika många som på nyårsafton – den vanligtvis högst belastade dagen på hela året.

Helena Björk/TT

FAKTA: Samtal till SOS Alarm

Samtal besvarade av 112:

2020: 3 442 805

Annons

2019: 3 321 138

2018: 3 196 642

Annons

Flest besvarade samtal till 112 per timme:

2020-01-01 klockan 00-01: 1886

2020-01-01 klockan 01-02: 1436

2020-01-01 klockan 02-03: 1116

2020-06-19 klockan 22-23: 1102

2020-12-31 klockan 23-24: 1079

Fördelning av samtal 2020:

Vidarekoppling: 46 procent (till exempel polis, jourhavande präst, flygräddning, socialjour)

Vård: 40 procent

Räddning: 6 procent

Pågående ärende: 8 procent (flera samtal om samma händelse)

Tolkade samtal, språken i topp:

Arabiska: 4 992

Somaliska: 958

Tigrinja: 815

Ryska: 810

Polska: 794

Samtal till 11313 för allvarliga olyckor och kriser:

2020: 687 994

2019: 10 028

2018: 23 824

2017: 8 190

2016: 5 928

Källa: SOS Alarm årsrapport 2020 (TT)

FAKTA: När ska man ringa var?

112:

Vid akuta nödsituationer då det är fara för liv, egendom eller miljö.

114 14:

Polisens nummer för ärenden som inte är pågående eller nyligen inträffade brott och händelser. Öppet dygnet runt.

113 13:

För information om större olyckor och kriser eller generella frågor om coronaviruset.

1177:

Om du eller en anhörig blivit sjuk och behöver rådgöra med en sjuksköterska

Källa: SOS Alarm

Annons

Annons

Till toppen av sidan