Annons

Annons

Annons

krönikaChefredaktör Nikolics krönikor

Herman Nikolic
Tillsammans ska vi ge 1 500 nya prenumeranter en riktigt vass nyhetshöst

Det här är en krönika.Analys och värderingar är skribentens egna.
Öppna bild i helskärmsläge

Annons

Efter att har seglat omkring som ett löv i vinden under ett par sommarmånader kommer förändringen nu abrupt. Barnen skickas till skolan och ska onaturligt snällt sitta i bänken heldagar, kraven från arbetsgivaren gör sig för en annan påminda igen och en kall morgonluft möter ansiktet när man sticker ut huvudet genom dörröppningen på morgonen. För mig har alltid början på hösten varit en tid av förväntningar. Början på något nytt. Det man sliten lämnade bakom sig i juni är borta och utagerat. Det är något speciellt med den här tiden på året.

Även för redaktionen är hösten en speciell nystart — och just i dagarna ska dina journalister på JP och Jnytt ut och svinga fiskespön i hopp om det riktiga monsternappet. En ”kickoff-tradition” som vi började med förra året, då vi under ett par intensiva timmar försökte överlista forellerna i en sjö. För precis ett år sedan hade vi fått nya tidningsägare och satt en ny redaktionell organisation som skulle lyfta JP och Jnytt till nya höjder. Målen var tydliga — och ambitiösa: Tidningen och sajterna skulle bli ännu mer lokala och vi skulle — tvärtom mot de senaste 20 årens kräftgång — ÖKA antalet prenumeranter. Till vår hjälp fick vi möjligheten med fler lokala journalister på plats och en hel del andra muskler från Bonnierhåll, inte minst med ambitiösa tv-satsningar och en nattredaktion som året om håller koll på brott och olyckor även under småtimmarna. Men skulle det verkligen räcka?

Annons

Annons

Ett år senare kan vi konstatera att vi haft en av de mest framgångsrika perioderna i JP:s och Jnytts historia.

Vi landade 28 regnbågar den där septemberlördagen förra året, och kanske var det ett förebud om vad som komma skulle. Ett år senare kan vi konstatera att vi på många vis haft en av de mest framgångsrika perioderna i JP:s och Jnytts historia. Och det har en direkt positiv inverkan på dig som prenumerant då du har fått fler vänner i vår community som gör den fria lokala journalistiken starkare. När vi nu går in i september har JP och Jnytt drygt 1 500 prenumeranter fler än vid samma tid förra året. Det är en uppgång på en bit över 7 procent. Framförallt har e-tidningen och plusprenumerationerna på sajten ökat explosionsartat. Samtidigt har allt färre valt att hoppa av sin prenumeration på papperstidningen. Ibland behöver jag som chefredaktör nypa mig i armen.

Redaktionens Jenny Karlsson och Nikki Chadly landar med gemensamma krafter en rejäl fisk.
Öppna bild i helskärmsläge

Bild: Jonas Almkvist

Den här texten till exempel läses av 70 000 människor som dagligen tar del av redaktionens journalistik på jnytt.se, jp.se och i JP:s papperstidning. Och ni läsare är ingalunda passiva åskådare – ert engagemang för JP och Jnytt är tydligt varje dag. Varje timme. Det kan vara genom en läsare på telefon som anser sin dag förstörd för att vi missat brevlådan och ingen tidning kom. Uppmuntrande tillrop via mejl och sociala medier som nu i veckan när ledarsidan röt ifrån mot kommunistdiktaturen Kinas kidnappning av den svenska förläggaren Gui Minhai. Eller helt enkelt ett handskrivet kort om hur mycket tidningen kan betyda för en som enskild läsare. Det intensiva läsarengagemanget och utvecklingen med allt fler prenumeranter är vi på redaktionen ödmjukt tacksamma för — men också stolta över. Det sporrar oss, samtidigt som vi vet att det förpliktigar. Du ska inte förvänta dig något annat än Sveriges bästa lokaljournalistik. Relevant, spännande och lättillgängligt. Inom politik, krim, kultur, sport eller om så senaste nytt från just ditt bostadsområde.

Annons

Annons

Mycket av läsardialogen sker digitalt, men titt som tätt kommer  det också "ett riktigt brev med frimärken" som rock bandet Kent en gång sjöng.
Öppna bild i helskärmsläge

Men vi är inte färdiga än på långa vägar. Vi ska bli ännu bättre och du som läsare ska hela tiden se att vi satsar mer, jobbar hårdare och smartare — för att du ska få den väsentliga information du behöver för att faktamässigt orientera dig inför olika val i livet. Och det kommer du se även i höst i de cirka 40 lokala nyheter tidningen publicerar varje dag — det kan jag lova redan nu utan att kunna veta eller avslöja exakt allt vad vi kommer att rapportera om. Förra året inleddes september till exempel med att JP och Jnytt avslöjade att en regiontopp anställt sin egen kusin på en chefsposition. Veckorna efter kunde redaktionen kartlägga den lokala klankriminalitet som polisens operativa avdelning Noa beskrivit i en hemlig rapport. Det kommer inte att fattas viktiga nyheter i år heller. Innehållsmässigt kommer du att märka att vi lägger mer kraft och finess på att vässa det vi redan gör bra i det dagliga nyhetsarbetet: Vara på plats ännu mer, få med fler lokala människor i våra publiceringar – och vara absolut först med bygdens viktigaste lokala nyheter. Spännande ska det vara, och när vi börjar gräva så finns det ingen gräns för hur långt vi vill nå med spaden.

För att vi verkligen ska kunna ge dig det bästa vill jag precis som så många gånger förr bjuda in dig som läsare att tycka till om din tidning och att tipsa oss på redaktionen om stort som smått.  Det är helt avgörande — tidningen kan inte bli bättre än sina läsare.  Lyckligtvis är ni ju riktigt bra och tillsammans med er har redaktionen 70 000 par öron och ögon aktiverade. Det kommer att ge grymt bra tidningar och spännande nyhetssajter. Även i höst. Låt oss fortsätta hänga med varandra — trogna prenumeranter, nya prenumeranter och journalister.

Spännande fortsättning följer!

Annons

Annons

Till toppen av sidan