Annons

Annons

Annons

Coronaviruset

Tjänsten för covidbevis låg nere

Tjänsten för covidbevis drabbades av tekniska problem under lördagsnatten, uppger E-hälsomyndigheten. Det gick därför inte att hämta ut vaccinationsbevis, testbevis eller tillfrisknandebevis från hemsidan under flera timmar.

Janerik Henriksson/TT
Öppna bild i helskärmsläge

Annons

"Vi beklagar det inträffade och den eventuella olägenhet som det kan leda till för resenärer. Särskilt besvärligt kan det tyvärr vara för den som planerat att testa sig för ett testbevis eftersom det gäller kort tid från det att resenären testat sig hos en vårdgivare som tillhandahåller testbevis", skriver E-hälsomyndigheten i ett pressmeddelande.

Enligt myndigheten uppstod felet vid 00.42 under natten mot söndagen i samband med ett tekniskt underhållsarbete hos driftsleverantören Försäkringskassan. Det finns än så länge ingen prognos för när problemet kan vara löst.

Annons

Annons

– Vi har våra rutiner och processer för den här typen av ärenden i gång. Vi jobbar med felsökning tillsammans med Försäkringskassan, säger Linda Zobal, presstalesperson på E-hälsomyndigheten.

Den som tidigare har använt tjänsten kan dock fortfarande komma åt sina digitala dokument.

– Är du vaccinerad och har hämtat ut beviset innan finns det kvar i din digitala brevlåda. Men vi jobbar på att få det här löst så snabbt som möjligt, säger Linda Zobal.

Efter klockan 10.00 fungerade tjänsterna igen, uppger E-hälsomyndigheten i ett pressmeddelande.

Annons

Annons

Till toppen av sidan