Annons

Annons

Annons

Krisen inom ambulansen

Svaret på kritiken: ”Inget som är unikt just för Jönköping”

Det är svårt att göra en bedömning av en patient enbart via telefon. Det förklarar Camilla Nylén, verksamhetschef Vård på SOS Alarm.

– Vi ser att vi behöver jobba med träffsäkerheten tillsammans med ambulanspersonalen så att vi har en samsyn om vad som är en korrekt prioritering, säger hon.

Ambulanspersonal upplever att det gjorts både över- och underprioriteringar av larm. Enligt SOS Alarm är det alltid svårt att göra en bedömning av läget enbart via telefon.
Öppna bild i helskärmsläge

Bild: Elin Elderud

Annons

SOS Alarm uppmuntrar ambulanspersonalen att göra avvikelserapporter, speciellt sedan det nya systemet infördes i syfte att kunna fånga upp problem som man kan åtgärda. Att det kommit kritik mot systemet är något som Camilla Nylén känner till.

Tekniskt fel

Vänligen försök igen senare.

Annons

Annons

Till toppen av sidan