Annons

Samtidigt har försäljningen av ägg i dagligvaruhandeln ökat med sex procent.

– Att färre svenskar väljer KRAV-märkta ägg får konsekvenser för både hönsen, miljön och de svenska lantbrukare som investerat i anläggningar med hög djurvälfärd. Utvecklingen stämmer inte överens med det ökande engagemanget för djurvälfärd och de växande miljöproblemen, säger Anita Falkenek, vd på Krav, i ett pressmeddelande.

Det är mätinstitutet Nielsen som tagit fram den färska äggstatistiken, vilken grundar sig på mätningar över de två senaste åren.

Av den totala mängden ägg har andelen Krav-märkta ägg minskat från 16 till 14 procent.

Under påsken 2018 såldes omkring 50 miljoner ägg. Av dessa var 8,5 miljoner Krav-märkta.

Produktionen av Krav-märkta ägg skiljer sig på flera sätt från övriga ägg, enligt Kravs pressmeddelande.

Annons

Hönsen på en Krav-godkänd gård ska få röra sig ute på sommarhalvåret och picka och sprätta. Inomhus ska hönsen ha mer utrymme att röra sig på och de ska få foder som odlats utan naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel.

– Vi vet att svenska konsumenter vill att matproducenter ska ta stor hänsyn både till djurens välbefinnande och till miljön. Jag hoppas att det engagemanget också visas varje dag i butiken, säger Falkenek.

Relaterat: Få senaste nytt med Jnytts app
Mat