2015 ska ha varit ett rekordår när det gäller antalet besökare i stadskärnan och Jönköping City kan nu konstatera att det även såg bra ut när det gäller besöksantalet förra året.

Enligt Jesper Steén, vd för Jönköping City, har besöksutvecklingen varit mycket positiv de senaste åren och att man under 2015 ökade med drygt 16 procent. Ökningen under förra året var 1,1 procent. Det kan jämföras med rikssnittet i landet som ligger på minus 3,1 procent.

– Jag ser mycket positivt på framtiden. Vi ser att folk vill träffas i den attraktiva miljön som finns i Jönköpings stadskärna, säger Jesper Steén, vd Jönköping City.

Området kring Lantmätargränd är ett område som ökar mest när det gäller antalet besökare.

Stort utbud

Varför Jönköping sticker ut jämfört med övriga landet tror han beror på olika saker.

Annons

– Jag tror att fler upptäcker stadskärnans kvaliteter. Här finns många trevliga miljöer och mötesplatser. Vi har fått många fina restauranger och det är många som vill ut och äta och fika i Jönköping. Dessutom har vi ett stort utbud av butiker i stan som lockar många.

Jesper Steén berättar att Jönköping City även har satsat mycket på event och jobb med sociala medier.

– 20 000 personer följer oss på Facebook och 8 000-10 000 på Instagram. Jönköpingsborna är lojala och gillar sin stadskärna, medan folk utifrån i större utsträckning åker till A6.

Har satsats

Konkurrensen till större köpcenter är något som fler orter än Jönköping har.

– Vi har flera utmaningar framför oss. 72 procent av personerna som shoppar i city kommer hit med bil och denna grupp vill vi inte bli av med. Det finns många fina parkeringsplatser och fräscha parkeringshus i och det har satsats på bra bussförbindelser och cykelleder. Sedan är det klart att Jönköping är ganska smalt, så det blir direkt konsekvenser om det exempelvis blir ett grävarbete på Södra Strandgatan.

Jesper Steén tillägger att han trots detta tror mer än någonsin på stadskärnan.

– Jag tror folk är trötta på att springa runt i ett köpcenter med dålig luft och ägna sig åt hysterisk shopping. Vi kommer se förändringar i stadskärnan med nya event och verksamheter där besökarna både vill uppleva och konsumera.

Hör Jesper Steén berätta om sin syn på framtiden i filmen.