Annons

Det var när kollegorna på Byggaktiebolaget började fundera vad den anställde hade tagit vägen och om något hade hänt som de tack vare tekniken kunde gå in och se var han befann sig. De kunde se att hans bil hade blivit stående i en rondell och det visade sig senare att han varken kunde prata eller ta sig någonstans då han plötsligt fått ett diabetesanfall.

Björn Fagerström, vd för Byggaktiebolaget, kunde se var den anställde befann sig tack vare den elektroniska körjournalen som var installerad.

Ambulans tillkallades

– Vi hittade honom i Stampaplansrondellen i Huskvarna. Jag skickade dit en medarbetare som såg att han inte var kontaktbar och vi tillkallade då ambulans. När ambulansen kom hade han lyckats få i sig lite saft och druvsocker. Men jag är övertygad om att han hade blivit medvetslös om vi kommit fem-tio minuter senare. Det hade kunnat gå illa, säger Björn Fagerström.

Annons

Det är Abax som står bakom de elektriska körjournalerna. Det är en gps-puck som finns i bilen och som registrerar alla resor automatiskt.

– Vi har byggt ett system som automatiskt tar position och klockslag och man kan se hur långt man har kört. Det här är en teknik som vuxit mycket de senaste åren. Från 2009 tills i dag har vi gått från fem till 420 anställda och har 200 000 användare i Norden, berättar Mathias Eliasson, vd för Abax Sverige.

Exploderar 2020

Kunderna är nästan bara företag och någon enstaka privatperson som kör mot milersättning. Med systemet går det att spåra maskiner och fordon ifall de skulle bli stulna.

– År 2020 tror vi att den här tekniken exploderar på marknaden. På 1990-talet pratades det om det uppkopplade kylskåpet som skulle säga till när maten är slut och se till att det levererades hem varor. Jag är absolut övertygad om att vi snart är där, säger Mathias Eliasson.

GPS