Politisk förändring liknar ofta en koloss på lerfötter. De politiska påtryckningarna tycks starka. Ändå händer ganska lite. Enskilda politiker tycks intresserade av förändringar – men partiernas ändrande inriktning blir kolossen. Jag tänker på åtgärder mot klimatförändringen. Problemens och hotens och forskningsresultatens enighettycks så påfallande kraftiga – hoten om kommandestorahavshöjningar, matjordar som stormvindar blåser bort, vattenbristen som börjar kopplas till klimatförändringar, ökande extremväder. Jämfört med riskerna blir åtgärderna bara ett litet pip. Så kan regeringens nyligen lagda förslag till reduktionsplikt också uppfattas. Reduktionsplikten som förpliktar försäljningen av drivmedel att blanda in en ökande mängd biobränslen i den fossila bensinen eller dieseln. Först skall erkännas – det är i alla fall ett förslag med syfte att minska fossilanvändningen och därmed koldioxidutsläppen från fossila bränslen – den främsta orsaken till den människovållande klimatförändringen. Det finns dock stora problem som reduktionsplikten inte kommer att kunna bemöta.

- Även biodrivmedel orsakar koldioxidutsläpp i varierande grader

-Biodrivmedel i bensin kommer inte att minska mängden bilåkande

-Biodrivmedel kan visserligen anskaffas i Sverige – men alls inte överallt i världen – där blir ofta kampen mellan odling för drivmedel och odling för föda uppenbar

-Biodrivmedel kan innebära att också skogen används som kolkälla – skogen som behövs som kolsänka

-Med biodrivmedel som ända lösning kan Sverige inte bli ett föregångsland i omställningen - andra nationer saknar ofta tillgång till egna biodrivmedel. Mycket har skrivits om vikten av ökande skatt eller avgift på fossila bränslen för att minska användningen och stimulera utvecklingen av alternativa lösningar och omställning. Det största problemet är det massiva motstånd som intresseorganisationer genast mobiliserar. En 40-kronors flygskattehöjning tycks hota Norrlands hotell- ochföretagskedjor. Därför vill vi föra fram det amerikanska grundförslaget från Citizen´s Climate Lobby, CCL,och dess svenska gren Klimatsvaret CCL Sverige: att införa en stadigt stigande avgift på CO2 utsläpp och samtidigt betala ut denna intäkt i lika delar till alla vuxna medborgare. Förslaget skulle stoppa användningen av de drivmedel som orsakar mer koldioxidutsläpp och gynna de alternativ som orsakar lite utsläpp. Förslaget är politiskt möjligt då det åtgärdar orsaker till klimatförändringen genom att minska utsläppen - utan att samtidigt öka statens makt – och därmed blir förslagetfrestande för partier på båda sidan blockgränsen.Förslaget kan få politiskt stöd, då de flesta människor kommer att tjäna på det, medan de som orsakar de stora utsläppen förlorar. Rättvist! Vi kommer alla känna av att vi deltar i en konkret omställningsrörelse.