Annons

Jnytt har tidigare berättat om att problem med ventilationen på Ica Supermarket i Mullsjö gör att personalen där tvingats jobba i över 30-graders värme – inomhus. Något som butiksägaren Mikael Norell beklagar. Han hänvisar till fastighetsägaren och menar att fastighetsägaren av butiken, det vill säga Ica Fastigheter, som bär ansvaret.

Emelie Ericson, pressansvarig på Icagruppen AB, svarar på Jnytts frågor via mejl.

Butiksägaren säger att de anmält problemet med värmen inne i butiken till er. Stämmer det?

Annons

– Vi har dialog med handlaren och har tagit emot felanmälan.

Hur har ni jobbat med det?

– I samband med att vi blivit informerade om felanmälan, har vi gett jourhavande tekniker i uppdrag att undersöka ventilation och kyla. Ärendet följer våra ordinarie rutiner vid felanmälan.

Hur kommer ni jobba med det?

– Det är för tidigt att säga i dagsläget. Hur vi jobbar vidare med ärendet tar vi ställning till när teknikerna undersökt butikens ventilation och kyla.

Hur ser ni på att många ser det som en för dålig arbetsmiljö bland personalen?

– Vi arbetar ständigt för att tillhandahålla ändamålsenliga lokaler och i det ingår god ventilation för både kunder och de som arbetar i lokalerna. I det fall vi får felanmälan agerar vi på det.

Påverkar värmen inne i butiken matvaror? Vi har fått in vittnesmål som säger att exempelvis choklad smälter och att mat fått slängas?

– Frågor kring maten i butiken är handlaren bäst lämpad att svara på.

Kommer det åtgärdas, och i så fall när?

– Vi har lagt ett omgående uppdrag på tekniker att göra en undersökning av butikens ventilation och kyla.

Relaterat: För varmt i butiken - förändring har skett
Relaterat: Chefen: ”Problemet är anmält”