Annons

För ungefär ett och ett halvt år sedan flyttade duon Roger Ekström och Anders Henriksson sin butik från Kanalgatan till ett något mer centralt läge på Östra Storgatan.

Flytten blev i det närmaste en succé. Inte nog med att Nordisk möbelkonst utökade sin butiksyta från 95 till 200 kvadratmeter, butikens nya placering lockade även en större kundkrets från framför allt privatpersoner.

– Sedan vi flyttade hit är det nästan så att det har exploderat för oss, säger Ekström.

Nu kommer nästa steg i utvecklingen. Inom kort kommer butiken att byggas ut och öka sin yta med runt 200 kvadratmeter.

En trappa kommer att byggas i butiken som kommer att ta kunderna till det nya våningsplanet i källaren under den befintliga butiken.

Expansionen kommer mitt i en tid om stundtals svarta rubriker om en cityhandel med butiker som slår igen.

Annons

– Vi är en citybutik. För vår typ av butik är det här ett helrätt läge, säger Henriksson.

Den nya butiksdelen väntas stå klar under våren.

Tror på hållbar konsumtion

Nordisk möbelkonst går också mot en annan trend. Duon säger att grundtanken med företaget alltid har varit att stå för en hållbar konsumtion, något som nu är på mångas läppar.

– Vi, som konsumenter, borde sluta med slit och släng och inte köpa massa saker av dålig kvalitet som vi sen ska kasta. När vi pratade med folk om det i början så var det inte så många som var med på det tåget. I dag pratar fler och fler om hållbar konsumtion. Vi känner nog att vi var lite före vår tid på sätt och vis, säger Henriksson.

Anders Henriksson och Roger Ekström har som ambition att anställa personal i takt med att Nordisk möbelkonst växer.
Foto: Adam Jönsson

Ekström fyller i:

– Vår jord håller inte för att vi ska köpa massa trendiga saker som vi snabbt tröttnar på och kastar, säger Ekström.

– Vi brinner för en hållbar konsumtion. Det har varit drivkraften sedan starten.

Det är bland annat därför som Nordisk möbelkonst har satsat på att sälja möbler i en högre prisklass med fokus på en tidlös design och ett välgjort hantverk.

Duon ser inte heller ett köp i deras butik enbart som konsumtion. Det handlar också om att göra en investering som kunden kan ha i sitt hem i många år.

– Vi vill jobba långsiktigt med en hållbar konsumtion. Det som våra kunder köper hos oss har de kanske resten av livet, säger Ekström.

– Det vi levererar ut på marknaden kommer att leva länge.

Relaterat: Få senaste nytt med Jnytts app