Annons

Jag handlade på Ica här om dagen och kunde inte undgå att lyssna på en konversation två äldre män hade framför mig.

Den handlade om att den ena gratulerade den andra för att han hade haft sitt företag under fem år.

Företaget hade mer eller mindre gått med samma vinst under fem år och även om det såklart är bra att lyckas driva ett företag med samma vinst under 5 år, så hade jag personligen sett det som ett misslyckande. Jag snappade aldrig upp vad det var för företag han drev, men jag gissar på att han gjorde exakta samma sak idag som han hade gjort för 5 år sedan.

Annons

Om man driver ett företag på det sättet så kommer man inte kunna förvänta sig ett annorlunda resultat. Jag tycker att om man ska driva ett företag måste man kunna kliva utanför sin komfortzon och pröva på nya saker.

Det gäller att hänga med i svängarna och följa med i utvecklingen. Vi går mot en mer teknologisk framtid. Man kanske borde fråga sig själv om man ska lägga 50 000 kronor av sin marknadsföringsbudget till att annonsera på det gamla goda sättet. Eller om man ska lägga de 50 000 kronorna på sociala medier, hemsida och en professionellt klippt introduktionsfilm om företaget.

80 procent av alla de som öppnar upp företag går i konkurs och den största anledningen till det är att folk tror att de kan göra allt själva. Det är en läxa som jag verkligen har fått lära mig. Det funkar till en viss grad men det funkar inte i längden.

Jag gick undrande iväg från Ica butiken och funderade på hur mycket större så många företag faktiskt hade kunnat vara om de bara tog sig tid till att utbilda sig och vara mer öppna för att förändra sin strategi till att nå ut till nya kunder. Jag brukar prata om just det här i mina föreläsningar, att comfort creates cowards, alltså fegisar formas av komfort.

Vi går mot en extremt spännande tid till mötes, aldrig har vi haft chansen att nå ut till så mycket folk gratis som sociala medier nu kan göra åt oss. Såklart kanske det är skönt att köra på gamla spåret och gå med samma vinst under hela den tid som man driver sitt företag, men jag skulle säga att kör man på det spåret är man en fegis och den största anledningen till att folk fegar är för att de blir bekväma och fastnar i rutiner.