Annons

Årets turismpris

Delas ut av Smålands Turism

Kulturgatan
Foto: Emil Tragardh

Kulturgatan

Kulturgatan är ett framväxande besöksmål som med sin unikitet skapat uppmärksamhet, både nationellt och internationellt. Den återkommande högklassiga utställningen Trä Art är en av anledningarna. Genom att värna om Lehmanns verkstad och dess kulturarv har Mikael Löfström och Leif Burman även skapat en mötesplats för nutida design och hantverk.

Utställningar, utbildningar, kulturarrangemang och upplevelsebaserade verksamheter bjuder här in till samspel mellan generationer och samhällsgrupper. Kulturgatan har berikat hela samhället och det finns också en designbutik och ett ekologiskt café. Ett medvetet kvalitet- och hållbarhetstänk präglar hela verksamheten och med siktet inställt på framtida utveckling är Stiftelsen Lehmanns Verkstad måna om att skynda långsamt.

Annons

Rudenstams
Foto: Emil Tragardh

Rudenstams

Genom att utgå från platsens förutsättningar och att arbeta enligt devisen ”från jord till bord” har man förädlat regionala produkter och upplevelser som idag serveras i en inspirerande miljö i Äppeldalen. Med hög kunskap och ett gediget intresse för kvalitet och lokala smaker, har Rudenstams vuxit till en internationellt intressant reseanledning. Inte minst för att ha blivit listad i White Guide Café.

Företaget har under åren genomgått en positiv utveckling och har med sitt professionella bemötande och konsekventa tänk satt den lokala maten och drycken på kartan - i länet, i landet och till och med internationellt på Nobelmiddagen.

Skullaryd Älgpark
Foto: Emil Tragardh

Skullaryd Älgpark

Med sin gedigna kunskap om svenska klövviltsarter, respekt för djuren och genuina värdskap skapar Skullaryd Älgpark exceptionella naturupplevelser. Parkens framgångsfaktor är lärande möten med de vilda djuren i deras naturliga miljö och på deras villkor. Dessutom genomsyrar företagets exportmognad allt från deras digitala närvaro till guidernas språkkunskaper. Detta säkerställer att även utländska besökare får en högkvalitativ upplevelse.

Samtidigt som flera älgparker stängs går Skullaryd framåt och satsar starkt inför framtiden på mat, boende och att förlänga säsongen. Erik Öster står för den nya generationen företagare som förverkligat en dröm genom att på ett innovativt sätt förädla ett arv till att bli en målgruppsanpassad besöksattraktion. Erik är även ett föredöme för unga landsbygdsföretagare.

Årets internationella utmanare

Delas ut av Enterprise Europe Network

Folk & Form
Foto: Emil Tragardh

Folk & Form

Folk & Form är designbyrån i Vetlanda som genom att bidra med sitt starka svenska designarv tilltalar och attraherar kunder långt utanför Sveriges gränser. På kort tid och i tuff konkurrens har de fått möjligheten att arbeta med flera uppdrag på den kinesiska marknaden. Folk & Form bygger sitt företag med ett nätverk av kompetenser och skapar på så vis möjligheter för sig själv som mindre byrå att erbjuda ett brett spektrum av tjänster både nationellt och internationellt.

Svenska Lager
Foto: Emil Tragardh

Svenska Lager SLAB AB

Svenska Lager lyfter in hållbarhet i en traditionell bransch. Den innovativa kombinationen av däcktvätt, ställage och lyfthjälpmedel tar däckförvaring och hjulhantering till nya höjder. Med produkter som minskar kemikalieanvändning och som främjar däckarbetarnas arbetsmiljö har företaget börjat ställa om ett etablerat arbetssätt i hela Europa. Idag levererar Svenska Lager sina system till flera länder och har på kort tid kraftigt ökat så väl omsättning som exportandel.

Dia System
Foto: Emil Tragardh

Dia System AB

Dia System är Huskvarnaföretaget med passion för klinisk kemi som bland annat säljer reagens för detektering av droger. Med spetskunskap, lång erfarenhet och en smart strategi kring immateriella rättigheter har företaget lyckats bli en betydande spelare på den internationella arenan. Med kunder över hela världen utmanar det lilla företaget både sig själva och marknaden dagligen.

Årets marknadsförare – Guldstickan

Delas ut av Marknadsföreningen

Erikshjälpen Second Hand
Foto: Emil Tragardh

Erikshjälpen Second Hand

Sedan starten 1990 har verksamheten vuxit till att omfatta ett 60-tal butiker. Under 2018 lanserades även Second hand på nätet. Med nytänkande och med en lekfullhet till att göra ”gamla” saker redo att älskas igen sätter dem en tonalitet och design i all kommunikation anpassat till flera digitala enheter. Det känns både fräscht och angeläget för den tid vi lever i.

Jönköping Marathon
Foto: Emil Tragardh

Jönköping Marathon

För andra året i rad har Jönköping Marathon med en stadig ökad räckvidd bevisat att Jönköping är redo för nästa lopp. De har lyckats skapa uppmärksamhet genom en träffsäker marknadsföring med fokus på upplevelsen på plats som överträffar förväntningarna.

Work System
Foto: Emil Tragardh

Work System

I en bransch som ofta är produktfokuserad har Work System modet att sticka ut och vara annorlunda. Med ett tydligt och konsekvent genomförande av sitt identitetsbygge har de lyckats skapa en framgångsrik skalbar affärsmodell vars kommunikation engagerar och är högst relevant för tänkt målgrupp.