Sedan den 4 mars kan den som upplever psykisk ohälsa sätta sig i väntrummet på Kungshälsans vårdcentral i Huskvarna för att få prata med någon från den psykosociala enheten.

Det är initialt psykolog Cili Blomgren, 27, som tar emot patienterna. Här har hon arbetat sedan september förra året och kom då närmast från ett jobb inom specialistpsykiatrin i Stockholm.

– Vi vill att det ska bli lättare att komma in till oss och få snabb hjälp. Man behöver varken remiss eller boka tid. Man kommer till rätt ställe på en gång och slipper slussas via andra instanser. Det frigör också tid på vårdcentralen i stort, säger Cili Blomgren och fortsätter:

– De som fångas upp tidigt kan vi ofta hjälpa med ganska små insatser. Personer som har gått länge och väntat med att söka hjälp för sin problematik kräver ofta längre åtgärder.

Annons

”Ohälsa är ohälsa”

Tre dagar i veckan, måndag till onsdag mellan 14 och 15.30 har tid avsatts för drop-in.

– Man betalar i receptionen på första våningen och sedan får man sätta sig i det gemensamma väntrummet på Kungshälsans närakut. Vi vill inte göra skillnad på psykisk ohälsa och annan ohälsa. Ohälsa är ohälsa.

Därefter tas patienterna emot i turordning.

– Den här satsningen har gått över förväntan. Hittills har vi fått fler besök än vad vi hade räknat med. Vi hade nog väntat oss en lite länge uppstartsperiod, men redan dag två så hade vi fullt.

Man räknar i dagsläget med omkring fyra patienter per drop-in-dag, men Cili hoppas att ännu fler ska hitta till mottagningen framöver. Om det visar sig att behovet är större finns nämligen möjlighet att utöka tiden.

– Vi vet att det finns väldigt många med psykisk ohälsa. Tittar vi på landsöverskridande rapporter så är det ungefär 25 procent av en vårdcentrals besök som har någon typ av psykisk ohälsa och här träffar vi inte så många i dag.

Cili Blomgren är Jönköpings läns första drop-in-psykolog.
Foto: Alexandra Locking

Vill inspirera andra

Nu hoppas Cili att fler vårdcentraler ska inspireras av deras initiativ.

– Många är nyfikna, men vi märker också av en oro för att kvalitén ska bli sämre när besöken går snabbare. Men så är det absolut inte. Under hösten har vi tagit fram ett nytt arbetssätt där våra bedömningar går på kortare tider. De bedömningar som vi gör på våra drop-in-tider motsvarar alltså våra vanliga bokade tider.

Är folk bra på att söka den här typen av hjälp?

– Inte tillräckligt bra. Men jag skulle säga att vi blir bättre på det. Framför allt den yngre generationen där det inte är lika stigmatiserat.

Vad skulle du säga är det bästa med ditt yrke?

– Det är mötet med individer och möjligheten att kunna hjälpa folk på alla olika nivåer. Ingen dag är den andra lik. Vissa dagar kan vi vara utomhus och arbeta med social ångest i en affär medan vi andra dagar är på plats hos oss och gör upp en plan för att minska en persons sömnbesvär. Att kunna variera jobbet på det sättet tycker jag är kul. Dessutom finns det alltid nya saker att lära sig. Man blir aldrig fullärd.

Relaterat: Få senaste nytt med Jnytts app