”De fantastiska” handlar om Julia, Matilda, Fredrika, Egle och Silje som vill spela musik ihop samtidigt som såväl skolan och familjen som danslärare och gubbar står i vägen för dem.

Bakom manuset står 24-åriga dramatikern Johanna Svalbacke och i föreställningen blir det även livemusik specialskriven av artisten Oskar Humlebo, känd som Moto Boy.

Känner igen sig

Anna Engberg och Hanna Schön, som spelar Fredrika respektive Matilda, berättar att de själva tänkt tillbaka mycket på tiden när de själva var i 14-15-årsåldern i takt med att de gått in i sina roller.

– Det är lite olika hur mycket vi minns av den här tiden. Jag minns ganska mycket och känner igen mig i ”De fantastiska”. Jag spelade också i band när jag var 15 år, berättar Anna Engberg, som tror att många kan relatera till pjäsen.

Själv upplever hon att hon var en blandning av karaktären Fredrika och Matilda.

– Matilda rör sig mycket, medan Fredrika är mer samlad och cool, förklarar Anna Engberg.

”De fantastiska”

Manus: Johanna Svalbacke.

Regi: Mia Ringblom Hjertner.

Musik: Oskar Humlebo/Moto Boy.

Scenografi o..

”De fantastiska”

Manus: Johanna Svalbacke.

Regi: Mia Ringblom Hjertner.

Musik: Oskar Humlebo/Moto Boy.

Scenografi och kostymdesign: Elisabeth Åström.

I rollerna:

Julia: Rebecca Kanelid.

Egle: Sanna Ingermaa Nilsson.

Fredrika: Hanna Schön.

Silje: Vilde Moberg.

Matilda: Anna Engberg.

Annons

Hanna Schön, som inte spelat i band som ung, minns att 14-15-årsåldern var en tid av osäkerhet.

– En del minns mig nog som galen, medan andra upplevde mig som blyg. Även om vi är närmare 40 år nu så tror jag alla känner igen sig i hierarkin som fanns, säger hon.

Händer mycket

De tycker att det ska bli spännande att se vad högstadieeleverna tycker om pjäsen. De har bägge spelat mycket för barn och ungdomar tidigare och upplever dem som en ärlig och viktig publik.

– Tjejerna i ”De fantastiska” slår underifrån lite. Berättelsen ligger lite under och är inte helt traditionell. Samtidigt som det inte ser ut att hända så mycket så händer jättemycket, lite som det är i den här åldern, förklarar Hanna Schön.

Regissör Mia Ringblom Hjertner beskriver 14-15-årsåldern som en viktig brytpunkt i en människas liv, då man är barn men samtidigt på väg in i vuxenvärlden.

– Jag har själv både spelat och sjungit i ett band och tänkte att det kunde bli spännande teater att stänga in folk i ett garage där de får spela, berättar hon.

Speglar sig i kompisar

När hon jobbade på Göteborgsoperan träffade hon den då 16 år gamla Johanna Svalbacke för första gången. Då hon redan då hade tankar på att regissera en ungdomspjäs så bad hon Johanna att skriva pjäsen.

– Hon är närmare den åldern än vad jag är. Pjäsen handlar om bandmedlemmarnas relation och vad som händer mellan dem. Den här åldern speglar man sig mycket i sina kompisar. Kompisarna blir viktigare än familjen. 8:an är också en tid då du inte är en ny 7:a och inte går i 9:an och ska vidare till gymnasiet. Du är mittemellan, säger Mia Ringbom Hjertner.