Det är en ny Sifo-undersökning på uppdrag av Adobe inför fototävlingen Exhibition Stockholm som står bakom siffrorna. 41 procent av de tillfrågade gillar inte träningsbilder på Facebook och Instagram. Fler än var tredje gillar inte selfies och 28 procent ogillar bilder på mat, fika och dryck.

Bilderna vi tilltalas av minst

Bilder på andras träning: 41%

Andras selfies: 24%

Bilder på mat, fika, dryck: 28%

Bilder på an..

Bilderna vi tilltalas av minst

Bilder på andras träning: 41%

Andras selfies: 24%

Bilder på mat, fika, dryck: 28%

Bilder på andras kollegor: 21%

Bilder på andras barn: 18%

Bilder på naturmiljö: 35%

Bilder på sevärdheter: 23%

Semesterbilder: 20%

Bilder på mina vänner: 16%

Bilder på min familj (syskon, kusiner med flera) 14:%

Bland svenskarnas favoritbilder på sociala medier finns naturbilder och bilder på sevärdheter. Även semesterbilder är populära.

- Vi är nog lite trötta på att se fler selfies och träningsbilder i våra sociala medieflöden. Den typen av bilder har haft sin topp men är nu ersatt av bilder på till exempel vackra vyer, såsom bilder på naturmiljöer och sevärdheter. Idag vill vi se bilder vi kan inspireras av och som får oss att drömma oss bort en stund, säger Jes Schyum, nordisk kommunikationschef på Adobe i en kommentar.