Annons

Fakta om V8 Thunder Cars

V8 Thunder Cars är en racingklass med sina rötter i amerikanska racingtraditioner – det ha..

Fakta om V8 Thunder Cars

V8 Thunder Cars är en racingklass med sina rötter i amerikanska racingtraditioner – det handlar om muskler under huven och tät racing. För att hålla ned driftkostnaderna och skapa sportsligt rättvisa förhållanden används enhetschassin och enhetsmotorer i V8 Thunder Cars. Motorerna, V8:or på 450 hästkrafter, tillverkas av General Motors racingavdelning och chassit är framtaget och utvecklat av Howe Racing Enterprises USA och Performance Automotive Scandinavia. Deltagarna kan välja mellan tre olika karosser, Ford Mustang, Chevrolet Camaro och Dodge Challenger. V8 Thunder Cars har i sin nuvarande form existerat sedan 1987 (fram till 2012 under namnet Camaro Cup) men klassens anor sträcker sig ända tillbaka till 1975 då Superstar Cup, en klass för enbart Chevrolet Camaro-bilar hade premiär. V8 Thunder Cars fick RM-status 2008 och samma år gick man också över till miljöanpassat bränsle från Aspen. Från och med 2013 har V8 Thunder Cars SM-status.

Annons

En andraplats räckte för att Emil Persson skulle säkra mästerskapssegern i V8 Thunder Cars när säsongens näst sista deltävling kördes på Ahvenisto-banan i Finland.

Inför den sista tävlingshelgen, finalen på Mantorp Park 21-22 september, är marginalen ned till tvåan Alexander Graff ointagliga 58 poäng.

– Det är sjukt. Att bli mästare redan under min debutsäsong i V8 Thunder Cars var inget jag hade på kartan, det är ett tufft startfält med många rutinerade förare, säger Emil Persson i ett pressmeddelande.

Släppte ledningen

Inför helgen i Ahvenisto visste Persson att han hade chansen att ta hem mästerskapstiteln av egen kraft, men det var inget som påverkade honom nämnvärt.

– Just nu känns det skönt, jag känner mig nästan lättad. Men även om jag har varit lite nervös har jag inte haft några problem att fokusera. Jag visste att vi hade marginal och även om vi inte hade avgjort här, hade vi haft med oss gott om poäng till finalen, säger han.

Efter seger i det första racet räckte det att komma före Marcus Palnér och att inte tappa alltför många poäng till Alexander Graff och det var precis vad han lyckades med.

”Fantastiskt bra helg”

– Det var en fantastiskt bra helg där vi hade bra fart i båda racen. Jag gjorde en kanonstart, tog ledningen men tappade lite fart mot mitten av racet när Graff kom ifatt. Jag ville inte göra alltför stort motstånd eftersom jag visste att jag skulle vinna mästerskapet ändå, säger han.

– Det här är stort, det är första året jag åker hel säsong i en riktig tävlingsbil i ett stort mästerskap. Men i finalen blir det samma upplägg som alltid – fullt fokus på att vinna!