Annons

Kommunens åtta fasta cykelräknare visar en ökning på 20 procent fler passeringar under april-oktober än år 2015. Mattias Bodin som arbetar för Hållbart resande i Jönköpings kommun är mycket glad över detta resultat och förmodar att det beror på de kampanjer som projektet innefattat.

Fakta: Vad är Hållbart resande?

Ett projekt som arbetar med beteendepåverkan för ökad gång, cykling och resande med kollektivt..

Fakta: Vad är Hållbart resande?

Ett projekt som arbetar med beteendepåverkan för ökad gång, cykling och resande med kollektivtrafik samt effektiviserad användning av våra bilar och vägar.

— Det känns riktigt bra att det blivit så lyckat. Vår elcykelkampanj som vi hade för några år sedan, "Inga onödiga bilresor", har säkert bidragit till den positiva utvecklingen. Att vi erbjöd drygt tusen testveckor med elcykel genom kampanjen "Låt bilen stå" gav också bra repsons. Detta har gett en stor spridning av konceptet elcykel och i vår långsiktiga utvärdering fick vi fram att det är det 37 procent, från de som var med och testade, som köpt sig en elcykel, berättar Mattias.

Har många hälsoeffekter

Annons

I år införde Hållbart resande även förmånscyklar som blev väldigt populära.

— Det har nog också gett positiva följder. Framför allt i Hoven har vi märkt av att det är betydligt fler cyklar som står där vi jobbar – sådant värmer att se. Det är bevisat flera gånger att du mår mycket bättre om du cyklar och dessutom får du in vardagsmotion på köpet. Många passar på att trampa på lite extra för att få dagens träningsdos till och från jobbet, förklarar Mattias.

Ont om plats på gatorna

Att elcyklar blivit vanligare tror Mattias har påverkat även dem som aldrig annars cyklar:

— Vi tror att de som varit tveksamma över att det är att långt att cykla till jobbet eller har jobbiga backar på vägen till skolan äntligen nu tagit klivet över till cyklandet genom elcyklar. Detta har skapat en betydligt trevligare stadsmiljö kontra om alla hade kört bil.

Men Mattias är inte nöjd där – han vill ha ännu fler cyklister.

— Vi måste främja de hållbara fordonssätten. Det finns inte utrymme för alla på våra smala gator och att cykla är då ett utmärkt alternativ till att ta bilen, konstaterar han.