Annons

Ett mystiskt ljussken har synts på himlen flera gånger den här veckan och det är något som har förbryllat många. Det skrev Jnytt om i onsdags, och det har även satt fart på debatten om vad som gäller om man vill flyga med drönare.

– Ser vi något som lyser är vår uppgift att identifiera det. Först kollar vi på känd trafik och kända flygplan. Det är jättesvårt att bedöma hur långt bort det är, det kan lysa starkt även om det flyger långt bort, säger Alexander Lönnborn, en av flygledarna på Jönköping Airport.

Flygledartornet i Jönköping kontrollerar ett område som sträcker sig från Värnamo i söder, Tranås i öster, Mullsjö i väster och Gränna i norr.

– Om vi märker att något är galet är det säkerhetstänket som gäller i första hand, då får man först och främst flytta flygplanen. Ett flygplan kan varken starta eller landa om det finns en drönare i närheten, säger Lönnborn.

Särskilda regler

Annons

Flygning med drönare har blivit alltmer populärt. Det är dock viktigt att man känner till vilka regler som gäller för såväl personsäkerhet, integritetsskydd och flygsäkerhet.

I närheten av en flygplats gäller särskilda regler, och för Jönköpings del finns en kontrollzon där det krävs tillstånd om man har tänkt använda drönare. Det handlar om ett område över Jönköping, Huskvarna, Tabergsdalen, Bankeryd och Habo (se karta i bildspelet ovan).

– Det området är till för att skydda ankommande och avgående trafik. Utanför det här området får man flyga upp till 500 meter utan att ta kontakt med oss. Vårt jobb är att separera flygplan för varandra och från fordon på marken, säger Alexander Lönnborn.

– Det är inte förbjudet att flyga med drönare inom kontrollzonen, men man måste ha tillstånd från oss. Det är något som Transportstyrelsen, och inte vi, har bestämt eftersom man inte får blanda flygplan med drönare. Vi har inget emot drönare men det måste ske på rätt sätt, tillägger Lotta Hoffback-Kaljo.

”Kan bli ödesdigert”

– Vi har rutiner för detta och man måste hela tiden passa sin mobiltelefon under tiden man flyger så att man kan nå den personen direkt. Kommer det ett flygplan får man ta en paus tills vi ger klartecken att fortsätta. Det fungerar bra. Ingen gör detta med avsikt att störa flygtrafiken, utan de tänker inte på att de är inom kontrollzonen.

Vad är det värsta som kan hända?

– Det är att en drönare och ett flygplan kolliderar med varandra. Det har hänt i London och i Tyskland. Det har inte varit några allvarliga olyckor, men om en drönare skulle sugas in i en jetmotor, en vindruta eller propeller kan det bli ödesdigert.

Fotnot: Det finns information om vad som gäller för flygning med drönare på Jönköping Airports webbplats.