SVP Worldwide (VSM Group AB) har en marknadsandel på över 30 procent inom symaskinsbranschen och har försäljning i 180 länder. Bland de kända varumärkena finns Singer, Pfaff och Husqvarna Viking.

Företaget uppger att de har en unik position inom den globala symaskinsbranschen.

– Vi är glada över att ta nästa steg i vår strategi för ökad tillväxt och innovation. Denna investering, tillsammans med en rad andra taktiska beslut, kommer att öka vår andel av marknaden samt bredda vår närvaro globalt, säger Stan Rosenzweig, styrelseordförande för SVP Worldwide, i ett pressmeddelande.

Utökar med 40 procent

För att öka tillväxten investerar de nu stort och under nästa år utökar de sin utvecklingsavdelning i Huskvarna med 40 procent.

– Jag är väl medveten om regionens tradition av innovationskraft och ingenjörskunskap med hög kvalitet. Därför är jag övertygad om att vår satsning är klok och dessutom kommer passa väl in i regionen, säger nyutnämnde vd:n Carl-Martin Lindahl i pressmeddelandet.

Annons

Enligt Bob Carlson, global marknadschef på SVP Worldwide, är hemsömnad tvärtom vad många kanske tror inte en krympande sektor.

Ska förstärka i framtiden

Vi ser globalt en ökad efterfrågan av våra produkter. Inom millennium- och ”X/Y-generationerna” ser vi en särskild ökning. Vi ser en dubbeleffekt; dels vill många medverka till att reducera onödig konsumtion på individuell nivå, dels påverkas vi positivt av ökade medelinkomster i många marknader. Vi ser även en trend i att vilja visa sin personlighet och få utlopp för kreativitet genom sömnad, säger Bob Carlson i pressmeddelandet.

Michael Almroth, Director of Sweden Development Center i Huskvarna, säger att han tror att detta är helt rätt väg att gå för att möta den ökade efterfrågan och därmed kraven på produkter och tjänster som utvecklas av teamet i Huskvarna. Han menar att målet är att fortsätta behålla sin marknadsposition och förstärka i framtiden.

– Vi har som mål att rekrytera ny personal. Hur många det kan röra sig om jag jag inte säga just nu, men det handlar om en ökning med 40 procent som vi planerar att göra, säger Michael Almroth till Jnytt.

Framöver väntar nyanställningar i Huskvarna.
Foto: Pressbild

Relaterat: Få senaste nytt med Jnytts app