Annons

Det var i våras som medarbetarna på rekryterings- och bemanningsbolag Framtiden i Jönköping tog det enhälliga beslutet att göra en insats för miljön. Tillsammans har man tagit fram en strategi för att kunna klimatkompensera för sina avtryck.

För att bli klassat som ett klimatpositivt företag måste man först bli klimatneutral. Det blir man först när man kompenserar för utsläpp som är större än sin totala klimatpåverkan. För att ta ett större ansvar och bli klimatpositiv ska man kompensera för minst 110 procent av det man släpper ut.

Efter en granskning av redovisningsbyrån Ey står det nu klart att Framtiden kan klassa sig som ett klimatpositivt bolag, då de klimatkompenserar för 111 procent av sina utsläpp.

Går i bräschen

Framtiden går i bräschen bland sina branschkollegor, men i stort är trenden att klimatkompensera sina utsläpp het just nu.

Annons

– Jag hoppas att så många företag som möjligt tar efter det här och jobbar för att bli klimatpositiva så fort det går. För det är viktigt, säger Emil Jungåker, vd på Framtiden, i ett pressmeddelande.

Vill inspirera

Genom att inspirera och dela med sig av kunskap, tillsammans med ett kontinuerligt klimatarbete inom organisationen, hoppas Framtiden att fler börjar tänka på vad som går att förändra, såväl i privatlivet som på bolagsnivå.

– Förhoppningsvis känner våra medarbetare att det här är något de vill ta med sig hem, till vänner, konsulter, kunder och leverantörer. Lyckas vi få våra medarbetare att känna det så är det helt plötsligt väldigt många vi påverkar med det här beslutet, avslutar Emil Jungåker

Läs mer: