Annons

Fotoklubbens grepp - att låta varje månadsuppslag prydas av ett gammalt foto från en plats i Jönköping, tillsammans med ett nytaget från samma plats - har varit en succé ända sedan starten 1989.
– Det är många som samlar på dem och har alla ända sedan starten, säger Monica Engstrand.

Annons

Fler känner igen
De senaste åren är de äldre miljöerna inte lika gamla som förr. Stadens omfattande förändring gör att det kan räcka att gå 10-20 år tillbaka i tiden. Det gör också att många själva minns och känner igen motiven på de äldre fotografierna och får lättare att relatera till skillnaden gentemot de nytagna.
Modern teknik har också gett nya möjligheter, vilket bland annat märks på årets omslag.
– Jag tycker att det är riktigt fint, när man har lagt ihop en gammal svartvit bild med en ny i färg, säger Monica Engstrand.

Fler försäljare
Almanackan trycks upp i en upplaga på 1 800 exemplar och säljs till största delen i välvilliga butiker och näringsställen. I år kan man till exempel för första gången köpa den i Norrahammar.

Tror du at Norrahammarsborna är intresserade av Jönköpingsmotiven?
– Ja, det tror jag. Den är riktigt bra. Förr var det mest bruksarbetare i Norrahammar men samhället har vuxit mycket de senaste åren. Och alla har väl varit i Jönköping någon gång, säger Anette Thorell Götvik, som driver Hår & Sånt i Norrahammar.