IKHP Friidrott har märkt att friidrott bland veteraner vuxit mycket de sista åren i takt med att Riksidrottsförbundet pratat mycket kring träning hela livet. Det är det som nu har gjort att IKHP tagit steget att köra igång en träningsgrupp för 35-plussare som kanske är helt nya på friidrott eller som vill träna igen efter ett antal års uppehåll.

– Friidrott är bra träning för äldre då det stärker bålen. Allt behöver inte handla om prestation, säger Anders Grönvall från föreningen.

125 personer var anmälda till inspirationsföreläsningen och arrangörerna räknade med cirka 15-30 personer på träningspasset.

– Vi vet att av de 35-plussare som tränar så tränar 20 procent regelbundet och av dessa 20 procent så tränar 99 procent av dem lågintensiv träning. Det kan handla om att man cyklar långt, simmar eller åker skidor. Om man lägger in hopp och snabbare ruscher så är det väldigt bra då det stärker skelettet och exempelvis motverkar benskörhet, berättar Mattias Sunneborn.

Träna oskonsamt bra

Han säger att många tror att man måste träna mer skonsamt som äldre, men han menar att det är precis tvärtom.

Annons

– Du ska träna oskonsamt, men kroppen måste ändå hålla ihop. Om du exempelvis bara simmar så anpassar sig kroppen och musklerna blir svagare. Vill du stärka musklerna bör du lägga in lite hopp och ruscher, säger Sunneborn.

Alexandra Wernersson och Anoma Marasinghe har bägge barn som tränar friidrott och nu ville de testa på inspirationspasset.

– Jag tränar friidrott och vill lära mig nya saker. Jag vill gärna bygga upp en allsidig träning, säger Alexandra Wernersson.

– Jag har inget bakgrund inom friidrott själv, men jag tycker sprint är kul, säger Anoma Marasinghe.

Mer återhämtning krävs

Mattias Sunneborn säger att det viktigaste att tänka på när man börjar träna som äldre är att man behöver mer återhämtning än den som är yngre.

– Jag kör själv två riktiga pass i veckan och så kanske det blir två pass med lägre intensitet. När jag var 20 år körde jag dubbelt så många pass, säger han.

Kan man bli för gammal för att börja träna?

– Nej, i helgen deltog en 95-åring i veteran-SM i Karlskrona och jag vet en 104-åring som var med i veteran-EM och sprang 60 meter. Det är aldrig för sent,