Annons

För snart ett år sedan kom nyheten att Jönköping kan komma att bli först i världen med en självgående lastbil i trafik.

Den så kallade T-poden ska gå i trafik mellan ett lager och en terminal på DB Schenker i Jönköping.

7 mars genomförde Transportstyrelsen och Einride ett så kallat Site Acceptance Test (SAT) – det vill säga ett prov under verkliga driftsförhållanden – på den aktuella platsen. Myndigheten gjorde då bedömningen att T-poden kan framföras i enlighet med trafikförordningen och fyra dagar senare godkändes ansökan om tillstånd för pilotverksamhet på allmän väg.

Transportstyrelsens tillstånd avser en kort sträcka på allmän väg inom ett industriområde, där trafiken sker i låg hastighet. Tillståndet sträcker sig till 31 december 2020. Jönköpings kommun, som är väghållare, har tillstyrkt att försöksverksamhet får genomföras på den aktuella sträckan.

Annons

"Är en milstolpe"

– Tack vare samarbetet med Einride kan vi nu introducera autonoma, helt elektriska lastbilar i ett kontinuerligt logistikflöde på allmän väg. Detta är en milstolpe i resan mot framtidens transportsystem, säger Jochen Thewes, CEO DB Schenker, i ett pressmeddelande.

Det svenska techbolaget Einride är också inblandade i projektet.

– Tunga vägtransporter står för en betydande del av de globala koldioxidutsläppen. Piloten i Jönköping är ett litet men viktigt steg i omställningen till ett säkert och hållbart transportsystem och vi är därför glada att kunna utöka verksamheten till allmän väg. Transportstyrelsens besked är också ett intyg på att lösningen är säker, säger Robert Falck, vd och grundare av Einride, i pressmeddelandet.

T-poden går på el och är självkörande, men kommer övervakas av en operatör som även kan fjärrstyra fordonet. Fordonet saknar förarhytt vilket innebär mer lastutrymme och bilen rymmer totalt cirka 16 ton.