Medieföretaget Hallpressen driver tolv nyhetssajter, tio morgontidningar och sju gratistidningar i Småland och Västergötland, däribland Jnytt.

Sitt nuvarande namn har företaget lånat av boktryckaren Herman Hall, som 1865 grundade den i dag 152-åriga Jönköpings-Posten.

Herman Halls arv kommer att leva kvar i bolagsnamnet även när företaget i höst döper om sig till Hall Media.

– Namnet Hall har en viktig historisk prägel, det är grunden till verksamheten såsom den en gång var och det vi nu har tagit form till att bli. Det är ett viktigt historiskt perspektiv att bevara och vara stolta över, säger Mats Tidstrand.

Annons

De senaste åren har Hallpressens morgontidningar kompletterats med både nyhetssajter och appar. Namnbytet är en del av ett stort utvecklingsarbete där företaget strävar efter att steg för steg formera om sig till ett modernt mediehus. Det är också därför man nu lämnar ordet press därhän i bolagsnamnet:

– Vår verksamhet har länge präglats av att vi är en papperstidningsutgivare och det ska vi fortsätta vara med ambition, men samtidigt vill vi bygga framåt för ett bredare medieutbud och det omfattar mer än vad man associerar med ordet press. Det här är en resa som pågår och det nya namnet går mer i linje med vår framtida verksamhet och utveckling, säger Mats Tidstrand.

Hallpressens ledning har under den gångna veckan presenterat nyheten för företagets medarbetare. De har också fått se den nya logotypen – som dock än så länge hålls hemlig för allmänheten.

– Vi är väldigt nöjda med den och tycker att den andas både stabilitet och nytänkande. Det känns jätteinspirerande, säger Mats Tidstrand.

Ser du några risker med att byta både namn och logotyp på ett känt varumärke som Hallpressen?

– Min uppfattning är att förändringen mest är positiv. Vi har egentligen aldrig lanserat begreppet Hallpressen strategiskt, utan har jobbat mest med de lokala varumärkena, det vill säga namnen på våra tidningar. I samband med att företaget nu byter namn kommer vi att jobba mer aktivt i marknadsföringen av Hall Media än vi tidigare har gjort med Hallpressen – dock inte på bekostnad av de lokala varumärkena, säger Mats Tidstrand.

Vad händer med de lokala tidningsnamnen?

– Det händer egentligen ingenting, det är de produkterna som bär vår journalistik och det kommer de att fortsätta göra. Där blir det ingen förändring.

Hallpressen skyltar officiellt om till Hall Media i mitten av oktober.

– Vi planerar för fullt för detta och det kommer att märkas.