Annons

Andreas Carlson har i många år kämpat för att få till en ombyggnation av olycksdrabbade riksväg 26/47 mellan Månseryd och VIP-rondellen i Mullsjö. Till slut fick han, och många andra, sin vilja igenom.

Sedan snart ett år tillbaka pågår arbetet med att bygga om vägen till en mötesseparerad två plus ett-väg. På måndagen var Carlson, efter eget initiativ, på plats för att få en lägesuppdatering.

– Det har varit en hjärtefråga sedan jag kom in i riksdagen. Därför är det intressant att följa hur bygget går och det är anledningen till att jag är här i dag. Jag gillar doften av ny asfalt och känner en tacksamhet för de som jobbar här, säger han och blickar ut över Flaskebobacken.

”Öka trafiksäkerheten”

Carlson fortsätter att jobba för infrastrukturen i området och vill nu att det byggs två plus ett-väg mellan VIP-rondellen och Slättängskrysset, där väg 26/47 delas. Dessutom vill han att länsväg 195 breddas och får två körfält i varje riktning förbi Hedenstorp, där trafiken ofta är intensiv.

Annons

– Det är viktigt att få upp ett så högt tempo som möjligt för att få en sammanhängande väg. Det är bra om vi får bort flaskhalsarna, säger Carlson, och utvecklar varför detta är en viktig fråga:

– Det skulle ge fördelar i form av högre säkerhet och bättre väg för arbetspendlarna. Hela Smålands godstransport mot Norge väljer den här vägen. Det är viktigt att det kommer så nära i tid som möjligt och att det inte dröjer för länge.

Lämnat in motion

Har du stöd av detta i riksdagen?

– Absolut. Jag uppfattar att det finns ett stöd både inom Kristdemokraterna och alliansen. En annan viktig satsning är att bygga motorväg mellan Jönköping och Ulricehamn.

Vad gäller väg 26/47 är det sträckan mellan VIP-rondellen och Broholm som ligger närmast i tiden för en ombyggnation. Andreas Carlson har motionerat om detta i riksdagen och hoppas att det blir något som prioriteras i kommande vägsatsningar.

– Det påbörjas en projektering i höst och en beställning är på gång. Planeringsavdelningen beställer projekten och gör åtgärdsbeskrivningar och åtgärdsvalsstudier, säger Carina Junefelt, projektledare på Trafikverket.