Bland stundtals svarta rubriker om en cityhandel med butiker som slår igen tycks anrika Optiker Jahnke på Östra storgatan stå stadigt. Butiken ägs och drivs sedan fem år tillbaka av syskonen Elin Dahlberg, 38, och Simon Wixe, 33. Men verksamhetens historia sträcker sig betydligt längre tillbaka i tiden än så och i år firar företaget 90 år.

Optiker Jahnke grundades år 1929 av en man vid namn Knut-Erik Jahnke. På den tiden var butiken beläggen i samma byggnad som dåvarande Lilla hotellet, utmed kanalen i centrala Jönköping. Den byggnaden finns inte kvar i dag.

– Vår pappa Börje Dahlberg började som lärling hos Jahnke på 60-talet och år 1977 tog han över företaget, berättar Elin Dahlberg.

Därefter har butiken hunnit med en vända på Väster innan den, för 30 år sedan, flyttade in i nuvarande lokaler vid Hoppets torg.

Annons

Kungligt besök

Innanför entrén till butiken hänger ett bevis på att företaget har varit kunglig hovleverantör.

– Det var före vår tid, så vi vet egentligen inte så mycket om det. Det vi har fått berättat för oss är att kungens far var på genomresa i Jönköping och att det i samband med det hände något med hans glasögon. Då gick han in på Jahnke och fick hjälp att laga dem, säger Elin Dahlberg.

”Glasögon i vårt DNA”

Hon och hennes bror Simon är i stort sett uppvuxna i företaget.

– Vi har glasögon i vårt DNA, säger Simon Wixe och skrattar.

Men det var aldrig någon som pushade för att syskonen skulle ta över verksamheten – det bara blev så. Och i dag har de mer att göra än någonsin tidigare.

– Detta trots att konkurrensen blir hårdare. Hemligheten tror jag ligger i att våga gå sin egen väg. Vi har valt att marknadsföra vår kompetens istället för röda prislappar, säger Simon Wixe.

Och just det tankesättet tycks ha genomsyrat företaget sedan starten.

– När jag rev upp golvet hemma i huset hittade jag gamla Jahnkes-annonser från 60-talet. Det visade sig att man även på den tiden ville hjälpa och undervisa sina kunder snarare än att locka med gratis synundersökningar, säger Elin Dahlberg.

En annan viktig ingrediens för att lyckas tror duon är deras genuina intresse för kunderna.

– Vi uppmanar våra kunder att komma tillbaka om det är något som inte lever upp till deras förväntningar. Vi vill inte släppa någon som inte är helt nöjd, det har vi inte råd med, säger Simon Wixe.

”En styrka att vara liten”

Som fristående kan ägarna handplocka sina leverantörer och anpassa sig till den efterfrågan som finns.

– Det är en styrka att vara liten i det här sammanhanget, säger Simon Wixe.

Hållbarhetstänket är centralt och i butiken har de en egen verkstad.

– Nu för tiden köper man nytt om något går sönder. Men vi håller fast vid det gamla tänket. Mycket går ju faktiskt att laga, säger Simon Wixe.

Syskonen Simon Wixe och Elin Dahlberg tog över företaget när deras pappa gick i pension för fem år sedan.
Foto: Alexandra Locking

Dröm blir verklighet

Till våren uppfyller Simon en dröm som funnits med honom länge.

– Jag släpper min första glasögonkollektion som endast finns på Jahnke till en början. Den består av fem olika modeller i fem färger. De nya bågarna är framställda ekologiskt och bygger på det gamla tänket när det gäller kvalité och hantverk. Kollektionen lanseras i mars, säger Simon Wixe.

Elin har i sin tur blivit ombedd att designa bågar åt en svensk glasögonleverantör.

– Många rådfrågar vilka färger och former som gäller för säsongen. Vi får påverka en hel del vilket är väldigt roligt, säger hon.

Vilka trender är det då som gäller till våren?

– Nu ska det vara ljusa och transparenta acetatbågar, alternativt tunnare metallbågar i oversize. Vi ser både runda och kantiga former. En nyhet är tonade glas även på vanliga glasögon, säger Elin Dahlberg.

Duon tycker att det är kul att Jönköpingsborna har blivit modigare när det gäller glasögontrender.

– Nu får glasögonen äntligen synas – de har blivit mer som ett smycke. Folk skaffar glasögon för att det är snyggt. Man märker också att folk är mer intresserade och har mer koll. Många är förberedda när de kommer in till oss. Man har kanske spetsat in sig på ett visst märke eller en viss stil som man vill ha. När jag började jobba i butiken för nitton år sedan fick jag ofta börja från scratch med kunderna, säger Elin Dahlberg.

Ligger Jönköping efter jämfört med storstäderna?

– Ja, det får man nog säga. Det tog exempelvis ett bra tag innan det gick att sälja runda bågar till Jönköpingsborna, säger Elin Dahlberg.

Kompletterar varandra

Duon är överens om att det har gått över förväntan att driva företaget tillsammans.

– Vi kompletterar varandra bra eftersom att vi är ganska olika som personer. Simon är naturvetare och jag är mer estet. Vi gjorde ett personlighetstest en gång och då var vi varandras motsatser, säger Elin Dahlberg.

I dag har butiken sju anställda och fokuset ligger på den befintliga butiken.

– I dagsläget ser det ut så, men vi får se vad som händer i framtiden, säger Elin Dahlberg.

Närmast i tiden väntar ett 90-årsjubileum, något som kommer uppmärksammas genom olika aktiviteter under året.

– Vi försöker hela tiden hitta nya grejer och satsar på produkter och tjänster där vi kan erbjuda det där lilla extra till kunden. Det blir ju roligare att jobba på det sättet. Nu ska vi exempelvis nischa in oss på torra ögon som är ett stort problem hos många, framför allt hos äldre, säger Simon Wixe.

Relaterat: Få senaste nytt med Jnytts app