Anna Nilsson har flera års erfarenhet som stylist och har hjälpt många med personlig shopping och stil. Idén till webbshopen shop.bystylist.se fick hon för tre år sedan, men saknade den tekniska kunskapen för att förverkliga den.

Lättare att hitta

Det problemet är nu löst och för drygt en vecka sedan lanserade hon sin nya webbshop.

– Jag har redan fått jättemycket respons från alla möjliga håll. Den är unik, det finns ingen sådan i Sverige. I England finns något liknande men inte alls lika bra.

Vad är det då som är så bra?

– Det blir lättare att hitta kläder som passar just dig, ett annat sätt att sälja, plus mängder av tips.

Man kan själv gå in och välja vilka kriterier men villa söka utifrån: Färgskala, hudtyp, kroppsdel, kroppsform och stiltyp. Tar man till exempel kroppsform finns det sedan fem olika underkategorier: A-, V-, H-, X eller O-form.

När man väljer en av dessa kommer man till en sida som ger specifika råd om vad som passar eller inte passar just den kroppsformen. Där hittar man också exempel på utvalda kläder från, i dagsläget de tre klädkedjorna Boozt, Nelly och Ellos. Väljer man att köpa ett plagg med ett klick leds man över till aktuell klädkedjas webbshop, där köpet genomförs.

Utbudet ska växa

Det Anna Nilsson har gjort, och som är ganska tidskrävande, är att leta fram, välja ut och sortera plaggen efter form, stil, mönster, färg med mera – så att de passar in på de förvalda kategorierna.

I dagsläget finns det cirka 300 plagg att välja mellan men planen är att det ska öka i den takt hon hinner välja ut samt att få in fler varumärken i samarbetet. Dessutom ska hon utöka sortimentet med skor, smycken, väskor med mera.

Hon ska också erbjuda hjälp med att kombinera allt detta på ett smakfullt sätt via en blogg. Den är hon på gång med att starta nu.

– Min målgrupp är kvinnor 40-60 år och min erfarenhet är att 95 procent behöver någon form av sådan här hjälp.

Vad vinner du själv ekonomiskt på detta?

– Jag får provision på de plagg som säljs via länken från min sida.