Ett tips är att till ett nytt företag göra flera olika resultatbudgetar som visar hur företaget kommer att växa de fem första åren, en för år ett, en för år tre och en för år fem för att få ett lagom tidsintervall mellan. Eller varför inte en för år tio när allt blomstrar och du kommit igång på riktigt och företaget förhoppningsvis går på rutin och är väletablerat i branschen?

Var realistisk!
Tänk även på när det gäller budget att hålla summorna realistiska, krydda på utgifterna och snåla på inkomsterna för att minimera risken för tråkiga överraskningar. På så sätt kan ju allt bara bli bättre. Glöm inte att ge dig själv lön, varför ska du annars starta företag om du inte ska kunna plocka ut en lön i framtiden? Även om du inte kommer kunna plocka ut den lönen du budgeterat för de tre första åren så har du i alla fall räknat med den, och kanske då får kolla över varför företaget går med cirka 25 000 kronor back varje månad. I företag kryper det fram små pengahål hela tiden och det är din uppgift som företagsledare att hålla koll på dem.

Annons

Hur lägger man upp en resultatbudget?
INTÄKTER
Försäljning                                                                      
Tänk på att du ska kunna ha tydligt underlag för hur du har beräknat dina intäkter. Hur många varor kan du verkligen sälja det första året? Hur mycket är kunden villig att betala för varan eller tjänsten?
Varukostnader                                                       
Vad har du för varukostnad ( inköpspris) på de varor du köper in under året som säljs.
TOTALT                                                                                                            

UTGIFTER
Hyra                                                                                    

Vad kostar lokalen du behöver att
 hyra exkl.moms? Är det inkl el? Om inte
 ska el ha en egen post.                                             
Marknadsföring                                                          

Hur ska varan komma ut på marknaden?
Kommer ni att betala för er marknadsföring?
Leasing bakmaskin                                                      
Hyra eller leasing av maskiner eller andra
inventarier, gör gärna en post för varje så
att du lättare ser vad som kostar vad.
Telefon och bredband                                           
Kostnader för telefoni och bredband.
Försäkring                                                                     
Vad kommer din företagsförsäkring att
kosta? Man kan göra en snabbuträkning
på de flesta försäkringsbolags hemsidor.
En försäkring är obligatoriskt om du ska
ha lån på företaget!
Redovisning                                                                   
Jag förespråkar att man ska ägna sig åt
det man är bra på. Budgetera för att
ha någon annan som sköter dina papper.

Lön                                                                                    
SoC                                                                                      
Pension                                                                            
En rimlig lön till dig själv som kommer att
växa med företaget, men till en början
känns 240´ som en lön man gott och väl
kan klara sig på. Glöm inte pension och
sociala avgifter.  
Ränta                                                                                  
Räkna med en ränta på ca 6-7% för att ha
marginal.
Amortering                                                                                              
Försök att sträva efter att betala av dina
lån så fort som möjligt, men du behöver
lånet för att fortsätta växa. Hitta en bra
balansgång som passar din budget. Har
du lån hos fler aktörer så kan du ha en
post för varje aktör för att lättare kunna
ha överblick över din ekonomi

TOTALT                                                                                                          

RESULTAT

Synka med affärsplanen                                                                                                      
Givetvis går det att göra en mycket mer avancerad resultatbudget men jag anser att denna räcker gott och väl till en början bara för att kunna se vad man har att vänta sig av sitt nya företag. För ett mindre lån eller en checkkredit räcker den gott och väl som underlag bara man har räknat med alla utgifter man kan stöta på. Alla resultatbudgetar ser olika ut beroende på vem som gjort den, visst finns det en röd tråd igenom varje men utförandet beror helt på vad den som gjort den väljer att ta med och hur.
Gör sedan två till. Använd fantasin i rimliga mått och tänk efter hur du vill att ditt företag ska se ut i framtiden. Tänk på att dina resultatbudgetar måste vara synkade med din affärsplan, det kan se lite tokigt ut om det inte är samma resultat och visioner.

Vad behöver du köpa?
Gör även en lista på allt du kan tänkas behöva köpa in för at kunna driva ditt företag, maskiner, verktyg, kläder och inredning bland annat. Om du behöver finansiellt stöd för att starta ditt företag, vad ska pengarna gå till och hur ska du gå tillväga för att få in de pengar du investerat igen? Är det något som kan vänta och köpas in senare för företagets egna pengar när det väl kommit igång? Är det något på listan som du själv har hemma så länge?

Väx inte för snabbt
Tänk på att vara snäll mot ditt nya företag, belasta det inte redan innan du ens har börjat. Det ska försörja dig och din familj i generationer fram över. Då är det väl inte mer än rätt att ge det stadiga först år. Ha även i åtanke att inget företag mår bra av att växa för snabbt.

”Man kan likna ett nytt företag med ett litet barn som ska lära sig att gå. Börjar barnet direkt att springa när det inte än lärt sig att gå kommer fallet bli hårt. Men lär den sig först att krypa och sedan att gå stadigt för att sedan kunna springa kommer fallen på vägen inte bli lika hårda och barnet kommer snabbare komma på fötter igen utan någon större skada. Låt det därför ta tid. Ingen tvingar sitt barn att springa innan det ens kan gå!”