Annons

6 220 personer. Det är det gällande publikrekordet för SDHL och sattes så sent som i fredags när Luleå tog emot AIK i Coop Norrbotten Arena.

Därmed är det noteringen som HV71 måste överträffa om man för andra gången ska bli rekordinnehavare.

Lördagens match med SDE marknadsförs som en rekordmatch, och dagen till ära kommer HV71-damernas tioårsjubileum att uppmärksammas.

– Det blir en jätteutmaning att slå det, men vi har en arena som klarar av det. Vi gör ett försök, men vi inser att det blir jättesvårt. Vi hoppas att så många som möjligt dyker upp och skapar en feststämning, säger Peter Ekelund, general manager i HV71.

På onsdagsförmiddagen hade omkring 2 500-3 000 biljetter delats ut, och frågan är vad som är en rimlig publiksiffra.

– Jag skulle vilja säga över 6 000, men då tippar jag mer med hjärtat än hjärnan. Vi vill absolut slå siffran vi hade mot LHC, men då behöver vi hjälp av hela Jönköping, säger Ekelund.

Annons

”Varit ganska aktiva”

Mot SDE är det fri entré och HV71 har satsat på olika aktiviteter för att synas. Frågan är dock om klubben har gjort tillräckligt.

– Det handlar om att komma ut och synas och få publiken och åskådarna att komma hit. Jag tycker att vi syns och hörs mycket. Vi har varit ganska aktiva, vi har varit ute på skolor och marknadsfört oss mycket där, vi har varit på HC Dalens matcher, delat ut flyers på våra hemmamatcher och på Asecs och vi har haft mycket på sociala medier. Dessutom kommer vi att lägga ut inslag på HVTV, säger Ekelund.

– Det har varit mycket aktiviteter men det är också ett stort mediebrus att ta oss igenom. Vi kommer ett växla upp under veckan. Är man ute för tidigt finns risken att det glöms bort, så det är ingen lätt ekvation. Min känsla är ändå att många vet om det.

Runt 100 åskådare

HV71 slog nytt publikrekord i SDHL när 4 563 personer såg mötet med Linköping i februari 2017. Men på längre sikt gav det inget större lyft för publiksiffrorna. På de flesta hemmamatcherna är det bara runt 100 åskådare på plats i Kinnarps Arena. Därför är frågan om rekordmatcher och att dela ut gratisbiljetter är rätt sätt att jobba för att höja intresset.

– Vi känner att det är en väg att gå, sedan finns det jättemånga andra vägar också. Det är viktigt att göra något arrangemang varje år för att väcka intresse, säger Peter Ekelund.

Hur ska ni få fler till damernas matcher generellt?

– Jag tror att det dels handlar om hur vi syns i mediebruset, och där kör vi mycket annonsering. Sedan marknadsför vi oss i våra egna kanaler. Men vi når inte fram och får folk att komma till arenan. Det är en resa vi måste göra och det är viktigt med tålamod. Det gäller att vi inte slappnar av utan hittar nya idéer.

Relaterat: Få senaste nytt med Jnytts app
Peter Ekelund, general manager i HV71.
Foto: Peter Gustafsson