Annons

I och med den överenskommelse som handslaget mellan Jönköpings kommun och Sverigeförhandlingen innebär är Jönköping nu klart som knutpunkt för höghastighetsjärnvägen.

– Det känns jättebra. Vi har haft en hel del konstruktiva diskussioner om det här, säger Ann-Marie Nilsson (C), kommunstyrelsens ordförande i Jönköping.

Enligt Ann-Marie Nilsson var alla partier i kommunstyrelsen eniga förutom Sverigedemokraterna.

Överrenskommelsen innebär att Jönköpings kommun är beredd bygga 10 000 nya bostäder innan år 2035. Kommunen ska även vara med och medfinansiera den nya järnvägen med 195 miljoner kronor samt bidra med 133,1 miljoner kronor i förskottering.

Annons

– Det är ett stort kliv i rätt rikting. Vi har haft visioner om det här i kommunen sedan 80-talet och det har varit många generationer som jobbat för det här. Det har krävts att man tänker långsiktigt och har uthållighet.

Kommer ni att klara av kraven?

– Det är nödvändigt att bygga det här antalet bostäder för Jönköpings tillväxt. Det är rimligt för kommunen. 195 miljoner kan låta som mycket pengar, och det är mycket pengar, men det är under en lång period.

Nya möjligheter

Höghastighetsjärnvägen kommer att skapa helt nya pendlingsmöjligheter för regionen. Från att ha legat i utkanten av dagens stambanesystem kommer Jönköping nu att hamna i mitten. Det kommer att innebära nya möjligheter ekonomiskt, socialt och arbetsmarknadsmässigt.

– Det här innebär ju att Jönköping blir mer attraktiv som mötesplats. Det är ett lyft för hela länet egentligen.

Den nya stationen ska vara placerad inom Södra Munksjöns utvecklingsområde i ett västligt läge.

Dagens handslag var ett av många steg i en lång rad åtaganden från kommuner, regioner och stat när det gäller den nya höghastighetsjärnvägen som ska gå mellan Stockholm och Malmö samt mellan Stockholm och Göteborg med Jönköping som knutpunkt.

I framtiden kommer således Jönköpingsborna exempelvis att kunna åka till Göteborg på 40 minuter, Linköping på 35 minuter och Stockholm på 1 timme och 25 minuter.