Annons

Satsningen är en del i företagets strategi att etablera varumärket internationellt.

– Strategin är att öppna pop-up butiker under kortare perioder i storstäder runt om i världen, säger Johan Lundell, grundare och ägare av Blankdays, i ett pressmeddelande.

New York blir alltså först ut i raden av storstäder.

Johan Lundell har en lång karriär inom modebranschen bakom sig, bland annat som chefsdesigner på Dressman och som ansvarig för de egna varumärkena på Stadium.

I fjol bestämde han sig för att gå sin egen väg och lanserade det egna klädmärket Blankdays, med basplagg för män.

E-handelsföretaget utgick inledningsvis från källarplanet i villan på Bymarken, men i början av året flyttade man verksamheten till nya lokaler på Klostergatan.

En månad i New York

Mellan 9 maj och 9 juni kommer Blankdays finnas som popup-butik i New York på 224 Mulberry Street i Soho.

Annons

Kollektionen som presenteras består av skjortor, t- shirts, collegetröjor, hoodies, boxershorts, strumpor och accessoarer med fokus på hållbarhet i alla led.

– Som onlinebaserat svenskt varumärke är det svårt att nå ut på en så stor marknad bara genom digital annonsering därför satsar vi på en fysisk butik som ett komplement. Vi hoppas det kan ge oss en tydlig indikation på att det är rätt med en större satsning i USA. Får vi den effekt vi hoppas på kommer vi att göra om insatsen på fler platser och under något längre perioder senare i år, säger Johan Lundell.

Läs mer: