Hanna Johansson som tillsammans med Isabel Stacey driver Kramfabriken säger att hon är otroligt nöjd med kvällen.

– Vi är supernöjda! Det var mycket folk som dök upp och alla såg ut att ha det riktigt kul. Det blev en sångfest! Folk köade redan vid 21:30.

Elvira Kristiansen som studerar första året på programmet New Media Design på JTH är en av alla som var nyfiken på konceptet och gick dit.

– Det var jättebra stämning och det verkade som om alla som var där hade en jätterolig kväll, även fast det fanns några få sittplatser var det inte många som satt ner, ingen kunde motstå alla kärleksballader! Jag lämnade klubben en kvart innan det stängde och då var det fortfarande lika mycket folk som det hade varit hela kvällen, det kändes som jag var den första som lämnade stället.

Kortare kö än väntat

Elvira imponerades mycket över att kön till klubben var så kort, och hyllar de i entrén som var väldigt effektiva. Kön till baren hade hon blivit förvarnad om skulle vara extremt lång, vilken den även var.

Annons

Hon menar dock att det inte gjorde så mycket för stämningen, utan att alla verkligen rycktes med i balladerna och att det blev som ett eget litet dansgolv. Och om konceptet och musiken har hon många goda vitsord, även om det musikmässigt inte är det hon brukar lyssna på vilket hon tror spelar in i att hon ibland upplevde musiken som lite tråkig.

- Konceptet var bra! Det är alltid kul att dansa till ballader, om man känner igen dem, annars blir det lite trist. Jag kände igen de flesta, saknade dock några låtar som jag förväntat mig. Generellt kändes det som om de flesta uppskattade musiken! Dock blev jag personligen smått uttråkad efter en viss tid på dansgolvet och hade behövt typ ”I Took a Pill in Ibiza party-remix 2.0” för att orka fortsätta dansa, haha.

Ett stort mål var att skapa mysfaktor. Lyckades det?

– Kramfabriken lyckades verkligen skapa myspyskänsla! ! I alla fall på dansgolvet. Kön till baren kan man nog också klassa som mysig, gamla klassiska kärleksballader och trängsel är ju ändå ett vinnande koncept om man vill ha nostalgi-/mysfaktor!

Kramfabriken kommer igen

Inför hösten finns det gott om framtidsplaner. Hanna och Isabel satsar på att köra Kramfabriken en gång i månaden i fortsättningen, och de ser stor potential i konceptet.

– Nu ska vi köra på! Det är det perfekta konceptet att jobba med kreativt under vägen med pynt etcetera. Vi är sjukt nöjda med det grafiska materialet som tagits fram och ser en bra röd tråd med hur man kan inreda lokalen, köra på olika teman och utveckla idén.

Men först nu ska de träffa sina ambassadörer och utvärdera kvällen.

– Vi kör en testperiod nu och kommer att prata med våra fyra ambassadörer som vi har utspridda på de olika fackhögskolorna. Våra ambassadörer kommer med bra idéer som kan hjälpa till att utveckla Kramfabriken vidare.

Den som fick mersmak av Kramfabriken eller missade premiären kan se fram emot den 15 oktober då de kör igen.

– Det kommer vara minst lika magiskt som första gången! Nu kör vi på i oktober och november och sen fortsätter vi till våren igen. Konceptet blev riktigt uppskattat!