Annons

– Vi kräver dem på vite enligt de avtal vi har, det innebär att vi har rätt till det om de inte når en viss tillgänglighet. Om de når en högre tillgänglighet betalar vi ut bonus, men det var inte aktuellt under 2016. Vi tycker att de tog för lång tid på sig att få ut fordonen i drift i fjol, och vi har skickat ett brev där vi kräver ett belopp som motsvarar den summa som det har kostat oss att sätta in ersättningsbussar, säger Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör vid Jönköpings länstrafik.

Olika syn på saken

Annons

Exakt hur stor summa som Bombardier krävs på kan Sjöberg inte uppge i nuläget.

– Mellan tummen och pekfingret rör det sig om mer än två miljoner för ersättningsbussarna. Allt kan vi inte skylla Bombardier för, utan vi tittar på de kostnader som de ansvarar för. Exakt hur mycket det är vet jag inte, säger han.

JLT har påtalat kravet i ett brev till Bombardier, som inte alls har samma uppfattning om var ansvaret ligger.

– De ser inte på det som vi gör. Vi får se vad det leder till. Om vi inte kommer överens kanske vi måste tvista om det, men vi ska inte gå händelserna i förväg. Vi vill ha in åtgärdsplaner så fort som möjligt och att de ska betala merkostnaderna för detta. Vi får se om de åtgärdar sin del av bristerna, säger Carl-Johan Sjöberg.