Det är företaget Rädda Maten Sverige AB som lanserar den nya tjänsten, som ska börja testköras i december. Bakom företaget står Anna-Lotta Svensson, från Habo men som numera bor på Liljeholmen i Jönköping.

Man räknar med att det slängdes 494 000 ton ätbar mat bara i Sverige under 2015. Det största matsvinnet står hushållen för och därefter kommer restauranger och verksamheter inom matförsäljning.

Enbart vinnare

– I Jönköping finns det 170 restauranger med utskänkningstillstånd. Ett hundratal av dem har lunchservering. Om vi säger, lågt räknat, att de slänger tre måltider per dag - då slängs alltså 300 lunchmåltider per dag, säger Anna-Lotta Svensson.

Det är av flera olika skäl svårt att beräkna exakt hur många lunchmåltider som kommer att säljas i varje restaurang, varje dag mellan cirka klockan 11 och 15. Därför blir det ofta portioner över. Mat som slängs.

Rädda Matens koncept går ut på att erbjuda en plattform, en onlinetjänst, där den här maten ändå kan säljas. Och där alla inblandade blir vinnare - restaurangen, kunden och Rädda Maten, som förmedlar tjänsten.

Tanken är att restaurangen lägger upp hur många portioner man har över på Rädda Matens hemsida omkring klockan 14.00-14.15. Det ska då vara till ett kraftigt rabatterat pris.

På egna villkor

De personer som då har anmält sig till tjänsten får en pushnotis när detta sker. Då går man in och bokar sig för önskat antal portioner som ska hämtas före en bestämd tid. Betalningen görs via hemsidan och man får ett kvitto att visa upp när matlådan hämtas. Restaurangerna sätter själva sitt pris.

Detta innebär att restaurangen slipper slänga mat, utan i stället får betalt även för överblivna portioner. Kunden kan handla restaurangmat för en billig penning och Rädda Maten tar ut en avgift för sitt arbete med fakturering, administration och annat.

Annons

– Men det är viktigt att det här sker helt på restaurangernas egna villkor, det är inte meningen att de ska konkurera ut sig själva. Det ska vara flexibelt - det blir inga krav på att de ska ha dagliga uppdateringar utan bara när det passar dem. Det ska vara enkelt för dem - administrationen tar jag hand om, säger Anna-Lotta Svensson.

Kan utökas

I och med att överblivna portioner läggs upp när vanliga lunchtiden är slut, ska det inte inverka menligt på den vanliga verksamheten. Och den stora målgrupp hon i första hand ser, är de cirka 10 000 studenterna i staden - varav de flesta ändå inte har råd att äta ute på restaurang.

– Men om de gillar maten kanske de går till den restaurangen den gång de faktiskt går ut och äter. Dessutom kan restaurangen få en del merförsäljning av till exempel dricka. Och att vara med i den här verksamheten ger också restaurangen good will - det är ju ett miljöprojekt, säger Anna-Lotta Svensson.

På sikt hoppas hon också få med hotellfrukostar och kök inom skola och äldreomsorg. Och utöver studenter som kunder kan hon tänka sig att till exempel stressade småbarnsfamiljer, hantverkare med udda arbetstider och pensionärer kan vara intresserade.

Men under december är det enbart ett utvalt antal restauranger och studenter som ska vara med på en testperiod. Det gäller att identifiera problem och lösa dem innan det blir lansering i full skala.

– Den är planerad till den 24 januari - årets fattigaste dag…

I andra länder

Det här konceptet är inte nytt utan det finns fungerande i flera länder, som Danmark, Finland, Frankrike, England och USA. Det finns också ett liknande igång i Stockholm.

Men i Jönköping är det nytt och det finns flera som tror på idén här. Nyföretagarcentrum i Jönköping har gett råd och stöd och där är hon nu med i ett mentorprogram, på Science Park är hon med i ett acceleratorprogram och Jönköpings kommun har visat intresse på olika sätt.

Anna-Lotta Svensson kommer själv från en entreprenörsfamilj och vet vad det innebär att starta eget.

Jobbat utomlands

Hon har tre år utbildning och kandidatexamen i mode och marknadsföring vid Stockholms universitet och två års utbildning vid Borås textilhögskola. Hon har jobbat inom klädindustrin i Köpenhamn och Paris samt tre år med läder till väskor i Marocko.

Men bästa utbildningen för hennes nya satsning kom kanske ändå hemifrån.

– Att slänga mat har aldrig funnits i min familj och det är ett tankesätt som jag har anammat, säger Anna-Lotta Savensson.