Annons

Bidraget är möjligt tack vare det så kallade Kosta-projektet, som startar 1 december och som ska pågå under tre år.

Under tiden ska omfattande utbildningsinsatser och handledning göras för personal med olika befattningar inom Region Jönköpings län och kommunerna i Jönköpings län.

Arbetet ska drivas i samarbete mellan Hälsohögskolan vid Jönköping University, Futurum, som är Region Jönköpings läns forsknings- och utbildningsenhet, och regionens verksamhetsområde för Kommunal utveckling.

”Skapa goda exempel”

– Projektets mål är att skapa goda exempel på verksamheter som kompetensutvecklar redan anställd personal inför framtidens utmaningar avseende personcentrerad vård, teamsamverkan och kvalitetsförbättring, säger Berith Hedberg, docent vid Hälsohögskolan, i ett pressmeddelande.

Annons

På kort sikt ska organisationerna bli bättre på att matcha de anställdas kompetens för att möta efterfrågan på kunskap. Kompetensutvecklingen ska stärka teamarbetet på den egna arbetsplatsen, främja handledning i praktiken och ge personalen metoder för kvalitetsförbättring. Arbetet ska även försäkra att män och kvinnor ges lika goda förutsättningar för sitt arbete.

Bidra till förändringar

På lång sikt förväntas projektet bidra till strukturella förändringar på arbetsmarknaden i länet, där anställda har en hög kompetensnivå, tillgången till kvalificerad personal har ökat och där vård- och omsorgsenheter ses som attraktiva arbetsplatser.

– På ett övergripande plan handlar det om att matcha såväl nuvarande som kommande medarbetares kompetens till de behov som verksamheterna har och på så sätt gagna samhällsutvecklingen, säger Berith Hedberg.