Patrik Hertelendy beskriver sig själv som "kocken som inte gillade att laga mat". Efter en uppväxt inom restaurangbranschen och ett yrkesliv inom besöksnäringen startade han hösten 2016 matvandringar i Jönköping.

- Man gör olika "pit stops" och man kan tro att fokus ligger på maten men faktum är att det sociala och staden Jönköping är kärnan i det, säger Patrik Hertelendy.

Från början riktade konceptet sig främst mot företag men under sommaren är även privatpersoner välkomna.

Byter rutt

- Vi tyckte konceptet var för bra för att vi inte skulle börja köra det för allmänheten. Så förra söndagen hade vi vår första runda med privata gäster. Vi har bara haft företag tidigare och då kan det vara mellan 10 till 60 personer på en gång.

Matvandringen startarklockan 18.00varje kväll i centrala Jönköping och sedan besöks tre eller fyra restauranger runt om i staden.

- Det som gör det lite speciellt är att man kan följa med flera kvällar i rad eftersom att vi byter rutt varje kväll. Vi går till allt från fina restauranger till pizzerior där gästerna får testa vår kebabpizza som vi är så stolta över i den här staden.

Ett par av restaurangerna är alltid en överraskning för gästerna.

Många från närområdet

- Vi försöker alltid gå till en eller ett par ställen som vi tror gästerna aldrig sett eller lagt märke till om det inte var för oss.

Marknadsföringen har varit på engelska för att attrahera turister men istället har det främst varit människor från närområdet som besökt vandringarna.

- Vi tänkte främst locka turister men sedan har vi slagits av att det främst varit folk från närområdet som varit med. Det kommer folk från till exempel Stockholm och Göteborg också men de flesta har bott inom en timmes radie.

Hur många restauranger har ni "portföljen"?

- Saken är den att alla restauranger vill att vi ska komma till dem och det finns så många i Jönköping så vi behöver aldrig upprepa oss.

Mat