Vår kommun står inför stora utmaningar, precis som de allra flesta kommuner i Sverige. Detta innebär inte att allt per automatik ska lösas med så stora skattehöjningar som möjligt. Det finns effektiviseringar och ökade intäktsmöjligheter att ta till också.

Vad det gäller driften så har nuvarande ansvariga politiker totalt missat intäktsmöjligheter för det kommunala järnvägsnätet. I vår kommun accepterar vi att de privata järnvägsbolagen använder vår järnväg utan att vi har vett att ta betalt. De flesta kommuner av jämförbar storlek debiterar aktörerna för nyttjandet. Inför vi en likartad debitering innebär det ett tillskott till kommunkassan på cirka 14 miljoner kronor.

Vi har i vårt förslag också tagit bort det helt onödiga införandet av att fler politiker ska få betalt utan att arbeta mer. Detta minskar kostnaderna med 1,4 miljoner kronor. Rent principiellt skulle egentligen de politiska partibidragen också halveras, vilket skulle minska kostnaden för skattebetalarna med ytterligare 3,5 miljoner.

Annons

I alliansens och koalitionens olika förslag vill de också spara på belysningsunderhållet. Detta anser vi vara helt fel prioritering då en bra belysning skapar trygghet för våra medborgare på våra gator och torg. Vidare ska de spara pengar på de unga genom att dra ner möjligheterna till aktiviteter för ”ung fritid”. Detta är ytterligare ett exempel på när de politiker medborgarna röstat fram för de kommande fyra åren har otur när de tänker.

Kommundemokraterna förde fram trafikfrågan med tydlighet under valet. Under valrörelsen började även Moderater, Socialdemokrater och Kristdemokrater att göra sina röster hörda över att vi måste ha en trafiksituation som fungerar även för de som är i behov av bil. Av detta verkade allt från dessa partier endast bli ett traditionellt ”valfläsk” då samtliga partier vill införa genomfartsförbud för bilar på Klostergatan, sträckan mellan Kungsgatan och Torparondellen.

Detta blir förödande för all affärsverksamhet utmed Klostergatan. Miljöbelastningen på Söder kommer att öka med alla bilar som tvingas snurra runt på tvärgatorna för att ta sig fram till slutmålet. Utöver detta ökar trafikbullret på alla smala tvärgator, som inte är dimensionerade för ökad trafikbelastning. Detta säger vi ett tydligt nej till!

Sist men inte minst finns det i de olika budgetförslagen avsatt 43 miljoner kronor till en ny infart i Gränna. Varför? Det finns ett färskt beslut i kommunfullmäktige att andra alternativ ska utredas innan en eventuell ny väg ska byggas. Respekteras inte beslut i kommunfullmäktige, ja då är demokratiskt fattade beslut ingenting värda.

I det förslag vi arbetat fram påverkas resultatet av ökade intäkter, effektiviseringar och minskade investeringar

•Förbättrat resultat med 40 miljoner kronor i drift.

•Minskade investeringar med 26 miljoner kronor.

•Skattehöjning med endast 15 öre (50% av de andras förslag).

Vi har prioriterat investeringar på lekplatser, badhus och våra småbåtshamnar. Vi har minskat ingrepp på våra gator i syfte att minimera trafikstörande åtgärder

Kommundemokraterna genom

Ola Helt

Anders Jörgensson